Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/388
Title: | The role of cognitive flexibility on the relationship betweeen mentalization and parental emotion regulation | Other Titles: | Bilişsel esnekliğin zihinselleştirme ve ebeveyn duygu düzenlemesi arasındaki ilişkideki rolü | Authors: | Kutlu, Ayşe Gül | Advisors: | Can, Seda | Keywords: | Psikoloji Psychology |
Publisher: | İzmir Ekonomi Üniversitesi | Abstract: | Ebeveynlerin davranışları, kendi ve çocuklarının zorlu duygularını nasıl yönettiklerinden etkilenmekte ve ebeveynin bilişsel, sosyal becerileri bu süreçte devreye girmektedir. Ayrıca son zamanlarda çalışmalar, ebeveynlerin yalnızca tutumlarına odaklanmaktansa, altta yatan duygusal ve bilişsel dinamiklere önem vermeye başlamıştır. Bu sebeple çalışma, bilişsel esnekliğin zihinselleştirme ve ebeveynin duygu düzenlemesi arasındaki ilişkide aracı etkisini incelemek için yürütülmüştür. Çalışma, 8 ile 11 yaşları arasında çocuğu olan 105 anne ve 69 babanın katılımı ile gerçekleşmiştir. Katılımcıların zihinselleştirme kapasitelerini ölçmek için Yansıtıcı İşleyiş Ölçeği, bilişsel esnekliklerini ölçmek için Bilişsel Esneklik Envanteri ve ebeveynlerin çocukları ile ilişkisindeki duygu düzenlemeleri ölçmek için Ebeveyn Duygu Düzenleme Ölçeği verilmiştir. İlk olarak zihinselleştirme, bilişsel esneklik ve ebeveyn duygu düzenlemesi arasındaki ilişki Pearson korelasyon analizi aracılığıyla incelenmiştir. Daha sonra PROCESS (Hayes, 2013) ile bilişsel esnekliğin aracı rolü analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçları zihinselleştirme ve ebeveynin duygu düzenlemesi arasındaki ilişkide bilişsel esnekliğin aracı rolü olduğunu göstermektedir. Parents' behaviors are affected by how they manage their own and their children's difficult emotions, and the parent's cognitive and social skills serve a function in this process. Also, more recently, studies have begun to pay attention to the underlying emotional and cognitive dynamics rather than focusing only on the attitudes of parents. For this reason, the study was conducted to examine the mediating effect of cognitive flexibility on the relationship between mentalization and parental emotion regulation. The study was conducted with the participation of 105 mothers and 69 fathers with children between the ages of 8 and 11. The Reflective Functioning Scale was used to measure the mentalizing capacity of the participants, the Cognitive Flexibility Inventory to measure their cognitive flexibility, and the Parent Emotion Regulation Scale to measure the emotion regulation in the relationship of parents with their children. Firstly, the relationship between mentalization, cognitive flexibility, and parental emotion regulation was examined through Pearson correlation analysis. Then, the mediating role of cognitive flexibility was analyzed with PROCESS (Hayes, 2013). The results of the study show that cognitive flexibility plays a mediating role in the relationship between mentalization and parental emotion regulation. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QhXnKrUqzWvjYdteDHdmQKOSAg-Z03cEFGIxTNX2J87d https://hdl.handle.net/20.500.14365/388 |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
688
checked on Nov 25, 2024
Download(s)
350
checked on Nov 25, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.