Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/102
Title: Labeling people as "disabled": A production of modern society and the role of marketing
Other Titles: İnsanların engelli olarak etiketlenmesi: Modern toplumun ürünü ve pazarlamanın rolü
Authors: Canbulut, Murad
Advisors: Atik, Deniz
Keywords: İşletme
Business Administration
Bedensel engelliler
Physical handicappeds
Engelli kişiler
Disabled persons
Görme engelliler
Visually impaired
Modern toplum
Modern society
Nitel araştırma
Qualitative research
Pazarlama
Marketing
Sosyal dışlanma
Social exclusion
Sosyal pazarlama
Social marketing
İşitme engelliler
Hearing impaired
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Engelli bireyler (engelli olarak etiketlenmiş bireyler) tarih boyunca toplumdan ayrıştırıldılar, toplum tarafından baskı altına alındılar ve etiketlendiler. Bir süre dini kurumlar tarafından ayrıştırılan engelli olarak etiketlenmiş bireyler, sonrasında, tıbbi kurumlar ve yorumlamalar aracılığıyla özel hastanelerde ayrıştırıldılar. Sonrasında, endüstrileşmeyle birlikte bu bireyler, üretim sistemine olan katkılarıyla değerlendirilip etiketlendiler. Günümüzde piyasa mekanizmasının bireylerin etiketlenmesi ve ayrıştırılmasında tetikleyici olduğu görülmektedir. Bu tez, engelli olarak etiketlenmiş bireylerin hayatına etkisi olan diğer faktörlerle birlikte tüketim kültürünü incelemekte, nispeten az sayıda çalışmanın yapıldığı hassas grupların ihtiyacıyla ilgili pazarlama literatürüne teorik katkılar yapmaktadır. Bu kapsamda, tüketici odaklı bir yaklaşım kullanarak, nitel bakış açısıyla 30 derinlemesine mülakat ile engelliliği tecrübe eden ve engellilik ile ilgili normları koyan aktörlerin duygu, düşünce ve algılarına ilişkin detaylı fikir edinilmesi amaçlanmaktadır. Bulgular, engelli olarak etiketlenmiş bireylerin dahil edilme ve dışlanma süreçlerindeki aktörleri incelemekte ve normalliği sorgulamaktadır. Bu çalışma, engellilikle ilgili var olan iki ana modelle ilgili kısıt ve eleştirileri dikkate alarak "sosyal pazarlama modeli"ni sunmakta, pazarlama ve sosyal açıdan çözüm önerileri sunmaktadır.
Throughout the history, disabled people (labeled as disabled – LAD) have been discriminated, oppressed and labeled in society. For a while, religious institutions discriminated LAD people. Then, they were classified in terms of medical interpretations and marginalized in asylums and special hospitals. Experiencing industrialization, they were labeled through their contributions to the production system. Today, the market system enforces these labels. This thesis, therefore, investigates the impact of consumer culture among other factors on the lives of LAD people and makes theoretical contributions to the relatively silent literature in marketing about the needs of this vulnerable group. Taking a consumer centric approach, with a qualitative perspective, 30 in-depth interviews were conducted, aiming to achieve a deeper understanding of the feelings, thoughts, and perceptions of those who experience disability, and those who have impact in setting the norms about disability. The findings lay out the inclusion and exclusion process of LAD people in society, investigating the actors behind, and questioning "normality". Taking into consideration the critiques and limitations of the major disability models, an alternative model, the social marketing model of disability is presented, and marketing and societal implications are explored.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Br_XTptK8CZ70f0JGX9xEkRRcCiQRmjQsLduNw1zwmG-4XzczI8gjpdLu4t4erM6
https://hdl.handle.net/20.500.14365/102
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
23.pdf2.06 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

306
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

66
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.