Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/225
Title: Consumer animosity as an antecedent of brand hate
Other Titles: Marka nefretinin öncülü olarak tüketici düşmanlığı
Authors: Taqı, Muhammad
Advisors: Tuğrul, Tuğba
Keywords: İşletme
Business Administration
Marka nefreti
Brand hate
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Mevcut çalışma, marka nefretinin yeni bir öncülünü ve bunun davranışsal sonuçlarını bulmayı amaçlıyor. Tüketici düşmanlığını oluşturan dört boyut ele alınmaktadır. Bu boyutlar ekonomik, politik, savaş/askeri ve insanları içerir. Bu çalışma, marka nefretinin öfke, iğrenme ve küçümseme olmak üzere üç duygudan oluştuğunu öne süren üçgensel nefret teorisi üzerine kurulmuştur. Toplam 120 katılımcı ile dört deney gruplu bir deneysel tasarım kullanılmıştır. Sonuçlar, tüketici düşmanlığının dört boyutunun da marka nefretine yol açtığını gösteriyor. Yrıca, savaş düşmanlığı öfke duygusuna,siyasi düşmanlık küçümseme duygusuna, ekonomik düşmanlık öfke, hor görme ve iğrenme duygularına, ve insan düşmanlığı ise öfke ve iğrenme duygularına yol açar. Tüketici düşmanlığı boyutları tarafından tetiklenen marka nefreti, olumsuz ağızdan ağıza, şikayet, markadan kaçınma, marka misillemesi ve protesto davranışına yol açar. Sonuç olraka, dokuz hipotezin tamamı desteklenmiştir.
The current study sets out to find a new antecedent of brand hate and its behavioral consequences. Four dimensions, which make-up consumer animosity, are considered. These dimensions include economic, political, war/military, and people. This study is established on the triangular hate theory, which proposes that brand hate consists of three emotions: anger, disgust, and contempt. An experimental design with four treatment groups is used with a total of 120 participants. Results show that all four consumer animosity dimensions lead to brand hate. In addition, war animosity leads to anger emotion, political animosity leads to contempt emotion, economic animosity leads to anger, contempt, and disgust emotions, and people animosity leads to anger and disgust emotions. Brand hate triggered by consumer animosity dimensions leads to behavioral consequences, including nWOM, complaining, brand avoidance, brand retaliation, and protest behaviors. Consequently, all nine hypotheses were supported.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCAry7sxA2pCNb0R7xk765J36tY8A3M3sw_NIOD-Gh9BH
https://hdl.handle.net/20.500.14365/225
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
225.pdf3.17 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

288
checked on Aug 19, 2024

Download(s)

176
checked on Aug 19, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.