Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/229
Title: The role of interprofessional education on positive attitude development: An experimental study on nursing and medical students
Other Titles: Meslekler arası eğitimin pozitif tutum gelişimi üzerindeki rolü: Hemşirelik ve tıp öğrencileri üzerine deneysel bir çalışma
Authors: Pesli̇kan, BURCU
Advisors: Çangarlı, Burcu Güneri
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Sağlık Eğitimi
Health Education
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Hemşireler ve hekimler arasında etkili bir ilişki olumlu tutumlarla geliştirilir. Bu tez, meslekler arası eğitim deneyiminin tıp ve hemşirelik öğrencilerinin birbirlerinin mesleklerine yönelik tutumlarını iyileştirmedeki etkisini analiz etmektedir. Öntest-sontest tasarımı toplam 44 hemşirelik ve tıp öğrencisine uygulanmıştır. Veriler hem nicel hem de nitel yöntemlerle toplandı. Öğrenciler, meslekler arası ekipler halinde gruplandırıldı ve altı haftalık bir süre boyunca yalnız yaşayan yaşlıların evlerini ziyaret ettikleri bir çalışmaya katıldılar. Araştırmanın başında, demografik bilgileri ve birbirlerinin mesleklerine yönelik tutumlarını ölçen bir anket doldurdular. Altı haftalık bir çalışmanın ardından, anketi aynı ölçülerle tekrar doldurdular. Öğrenciler, meslekler arası eğitim çalışmasından sonra puanlarda önemli bir artış gösterdi. Daha sonra derinlemesine içgörüler elde etmek için odak grup görüşmeleri yapıldı. Bu çalışma, meslekler arası eğitim deneyimi sayesinde hemşirelik ve tıp öğrencilerinin birbirlerinin mesleklerine yönelik tutumlarında olumlu bir değişim sağlanabileceğini göstermiştir.
An effective relationship between nurses and physicians is improved through positive attitudes. This thesis analyzes the impact of interprofessional education experience in improving medical and nursing students' attitudes of each other's professions. Pretest-posttest design was implemented on total of 44 nursing and medical students. Data were collected thorough both quantitative and qualitative methods. Students were classified into interprofessional teams and participated in a study where they visited homes of elderly people who live alone for a six-week period. At the beginning of the research, they filled in a questionnaire with demographic information and measures of their attitudes towards each other's professions. They filled in the questionnaire again with the same measures after six-week study. The students demonstrated a significant increase in scores after interprofessional education study. Later focus group interviews were conducted to gain deep insights. This study demonstrated that through interprofessional education experience, a positive change on nursing and medical students' attitudes towards each other's professions can be achieved.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LV0AXh9py_uK6kIho6leoM4zpjbm3wv7l9y6LksqHxXU
https://hdl.handle.net/20.500.14365/229
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
229.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

118
checked on Aug 19, 2024

Download(s)

18
checked on Aug 19, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.