Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/246
Title: | The mediating effect of cognitive emotion regulation on the relationship between mindfulness and emotional eating | Other Titles: | Bilinçli farkındalık ile duygusal yeme arasındaki ilişki üzerinde bilişsel duygu düzenlemenin aracılık etkisi | Authors: | Karabulut, Çağla | Advisors: | Can, Seda | Keywords: | Psikoloji Psychology |
Publisher: | İzmir Ekonomi Üniversitesi | Abstract: | Duygusal yeme, insanların olumsuz duygular sergilemesine neden olan olaylara göre yemek yemektir. Bazen bireyler fizyolojik olarak aç oldukları için değil, psikolojik ihtiyaçları için yeme davranışı gösterirler (Thayer, 2003). Bilişsel duygu düzenleme, duygusal bir uyaran tarafından üretilen bilginin bilişsel yöntemlerle kontrolüdür. Toplam 9 uyumlu ve uyumsuz alt ölçekten oluşmaktadır. Kabul etme, olumlu yeniden odaklanma, yeniden planlamaya odaklanma, olumlu yeniden değerlendirme ve bakış açısına koyma uyumsal stratejiler iken, kendini suçlama, ruminasyon, felaketleştirme ve başkalarını suçlama uyumsuz stratejilerdir (Garnefski vd., 2001). Bilinçli farkındalık, geçmişte meydana gelen veya gelecekte olması planlanan duygu ve düşüncelerden bağımsız olarak, şimdiki zamanın kabulü ve onayı ile dikkatin yönü olarak tanımlanabilir (Bishop vd., 2004). Bu çalışma, bilinçli farkındalık ve duygusal yeme arasındaki ilişkide bilişsel duygu düzenlemenin aracılık etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Katılımcılara Demografik Bilgi Anketi, Duygusal Yeme Ölçeği, Bilişsel ve Duyuşsal Farkındalık Ölçeği ve Bilişsel Duygu Düzenleme Anketi olmak üzere Google formları kullanılarak dört farklı anket (N = 193) gönderilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre bilişsel duygu düzenleme değişkeni, yaşı kontrol ederken duygusal yeme değişkeni ile bilinçli farkındalığı yordamada aracı role sahiptir. Sonuç olarak, işlevsel bilişsel duygu düzenleme becerilerini daha fazla kullanan kişiler, yaşını kontrol ederken daha fazla işlevsiz bilişsel duygu düzenleme becerisini kullanan kişilere göre daha yüksek bilinçli farkındalık becerileri ve daha az duygusal yeme gösterme eğilimindedir. Emotional eating is eating according to the events that cause people to show negative emotions. Sometimes individuals show eating behavior not because they are physiologically hungry but for psychological needs (Thayer, 2003). Cognitive emotion regulation is the control of information generated by an emotional stimulus with cognitive methods. It consists of a total of 9 adaptive and maladaptive subscales. Acceptance, positive refocusing, refocusing on the planning, positive reappraisal, and putting into perspective are adaptive strategies, while self-blame, rumination, catastrophizing and blaming others constitute the maladaptive strategies (Garnefski et al., 2001). Mindfulness can be defined as the direction of attention and acceptance and approval of the present, regardless of the feelings and thoughts that happened in the past or planned to be in the future (Bishop et al., 2004). This study aims to examine the mediating effect of cognitive emotion regulation on the relationship between mindfulness and emotional eating. four different questionnaires sent to the participants (N = 193) by using Google forms which are Demographic Information Questionnaire, The Emotional Eating Scale, Cognitive and Affective Mindfulness Scale, and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire. According to the results obtained in the study, the cognitive emotion regulation variable has a mediating role in predicting mindfulness with the emotional eating variable while controlling for age. In conclusion, people who use adaptive cognitive emotion regulation skills more tend to show higher mindfulness skills and less emotional eating than people who use more maladaptive cognitive emotion regulation skills while controlling for age. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QqrUc5yQDyInB3v_YHO4oW9zmJzbVVSSDFWJykn4Dr4X https://hdl.handle.net/20.500.14365/246 |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
188
checked on Nov 25, 2024
Download(s)
66
checked on Nov 25, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.