Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/332
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAksoy, Zeynep-
dc.contributor.authorKiraz, Leman Nazlıcan-
dc.date.accessioned2023-06-16T12:33:21Z-
dc.date.available2023-06-16T12:33:21Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=9MiDp3x86xrwjpi5-14w-RdVMG44Es_wXJ8JNVdaVGyuoyeJxN4372IOkPDKNeVz-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14365/332-
dc.description.abstractBu çalışmada, karşılaştırmalı bir yaklaşımla küresel markaların reklamlarındaki kültürel özellikler incelenmiş ve Hofstede'in Kültürel Soğan Modeli temelinde Türkiye'de ve Birleşik Krallık'ta yayınlanmış olan küresel markaların reklamları karşılaştırılmıştır. Bu doğrultuda, 10 küresel markanın Eylül, Ekim ve Kasım 2019'da Türkiye'de FOX TV'de yayınlanan reklamları seçilmiştir. Bu markalar; Ariel, Coca Cola, Fairy, Febreze, Finish, Garnier, Gillette, Head & Shoulders, Orkid ve Vodafone'dur. Araştırma bulgularına göre, örneklemdeki 8 küresel marka (Ariel, Coca Cola, Fairy, Finish, Garnier, Gillette, Head & Shoulders ve Orkid) Türkiye'de ve Birleşik Krallık'ta yayınladıkları reklamlarında glokalizasyon stratejisini benimsemiştir. Hofstede'in Kültürel Soğan Modeli ile ilgili bulgulara bakıldığında, Türkiye'de ve Birleşik Krallık'ta yayınlanmış olan reklamlarda Febreze, Finish, Garnier, Head & Shoulders, Orkid ve Vodafone açısından önemli farklılıklara rastlanmıştır. Bu markaların hepsi glokal reklamlarında symboller kullanmıştır. Ayrıca çoğunluğu değerleri de kullanmıştır. Hofstede'in kültürel boyutları bağlamında, Türkiye ve Birleşik Krallık'ta yayınlanan reklamlarda bazı markalar açısından farklılıklar ve benzerlikler bulunmuştur. Günümüzde küresel markaların çoğunluğu dünyadaki farklı kültürel yapılar için glokal reklam stratejilerini kullanmaktadır, çünkü her bir toplum farklı kültürlere sahiptir ve bugün tüketiciler küresel markaların yayınlanan reklamlarında kullanılan kültürel değerlere ve öğelere yüksek derecede önem vermektedirler.en_US
dc.description.abstractIn this study, cultural characteristics in the advertisements of global brands through a comparative approach were investigated via comparing advertisements of global brands broadcasted in Turkey and United Kingdom (UK) based on the Hofstede's Cultural Onion Model. In this regard 10 global brands were selected whose advertisements were broadcasted in FOX TV in Turkey in September, October, November 2019. These global brands are Ariel, Coca Cola, Fairy, Febreze, Finish, Garnier, Gillette, Head & Shoulders, Orkid and Vodafone. The research findings demonstrate that 8 global brands of the sample (Ariel, Coca Cola, Fairy, Finish, Garnier, Gillette, Head & Shoulders and Orkid) adopted glocalization strategies in their advertisements broadcasted in Turkey and UK. When looking at the findings about Hofstede's Cultural Onion Model, it can be claimed that there are significant differences in the advertisements broadcasted in Turkey and UK in terms of Febreze, Finish, Garnier, Head & Shoulders, Orkid and Vodafone. It can be claimed that all brands used symbols in their glocal advertisements. Moreover, they used values mostly. There are some differences and similarities between some brands' advertisements broadcasted in Turkey and UK according to Hofstede's cultural dimensions. Today most of the global brands use glocal advertising strategies for different cultural structures in the world, since every society has different cultures and today consumers give high importance into cultural values and elements used in the advertisements broadcasted by global brands.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİzmir Ekonomi Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKültüren_US
dc.subjectKültürel Boyutlaren_US
dc.subjectSoğan Modelien_US
dc.subjectKüyerel Reklamen_US
dc.subjectKüresel Markaen_US
dc.subjectCultureen_US
dc.subjectCultural Dimensionen_US
dc.subjectOnion Modelen_US
dc.subjectGlocal Advertisementen_US
dc.subjectGlobal Branden_US
dc.subjectReklamcılıken_US
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectBirleşik Krallıken_US
dc.subjectUnited Kingdomen_US
dc.subjectGlokal pazarlamaen_US
dc.subjectGlocal marketingen_US
dc.subjectKültüren_US
dc.subjectCultureen_US
dc.subjectKültürel boyutlaren_US
dc.subjectDimensions of Cultureen_US
dc.subjectReklamlaren_US
dc.subjectAdvertisementsen_US
dc.subjectSoğan modelien_US
dc.subjectOnion modelen_US
dc.subjectTelevizyon reklamlarıen_US
dc.subjectTelevision advertisementsen_US
dc.subjectTürkiyeen_US
dc.subjectTürkiyeen_US
dc.subjectUluslararası reklamcılıken_US
dc.subjectInternational advertisingen_US
dc.subjectYerel reklamen_US
dc.subjectLocal advertisingen_US
dc.titleThe role of culture in glocal advertisements of global brands: A comparison between Turkey and United Kingdomen_US
dc.title.alternativeKüresel markaların küyerel reklamlarında kültürün rolü: Türkiye ve Birleşik Krallık arasında bir karşılaştırmaen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentİEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Pazarlama İletişimi ve Halkla İlişkiler Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage105en_US
dc.institutionauthorKiraz, Leman Nazlıcan-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid667178en_US
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File SizeFormat 
2422.pdf1.91 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

406
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

292
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.