Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/348
Title: | The mediating role of mindfulness, psychological flexibility, experiential avoidance and cognitive flexibility on the relationship between childhood trauma and somatization | Other Titles: | Çocukluk travmaları ve somatizayon arasındaki ilişkide; Bilinçli farkındalık, psikolojik esneklik, deneyimsel kaçınma ve bilişsel esnekliğin aracılık rolleri | Authors: | Özdemir, İlayda | Advisors: | Ögütcü, Yasemin Meral | Keywords: | Psikoloji Psychology |
Publisher: | İzmir Ekonomi Üniversitesi | Abstract: | Bu çalışmanın amacı, çocukluk çağı travması ile somatizasyon arasındaki ilişkide bilinçli farkındalık, psikolojik esneklik, deneyimsel kaçınma ve bilişsel esnekliğin aracı rollerini araştırmaktır. 18-76 yaş arası 380 kişi katılmıştır. Sosyodemografik Bilgi Formu, Semptom Kontrol Listesi'nin somatizasyon alt ölçeği, Çocukluk Çağı RuhsalTravma Ölçeği, Bilişsel Farkındalığı Ölçeği, Psikolojik Esneklik Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği ve Çok Boyutlu Yaşantısal Kaçınma Ölçeği-30 Google Formlar üzerinden online olarak yapılmıştır. Çocukluk çağı travması ile somatizasyon arasındaki ilişkide bilinçli farkındalık, psikolojik ve bilişsel esnekliğin aracı rolünü analiz etmek için basit aracılık analizleri yapılmıştır. Deneyimsel kaçınma ve 6 alt boyutunun aracılık rolünü test etmek için çoklu aracılık analizi kullanılmıştır. Çocukluk çağı travmaları ile somatizasyon arasındaki ilişkide bilinçli farkındalık ve psikolojik esnekliğin aracı rolü olduğu saptanırken, bilişsel esnekliğin ve deneyimsel kaçınmanın aracı rolü gözlenmemiştir. Ayrıca baskılama inkar alt boyutunda aracılık rolü gözlenmiştir. Bu çalışma, çocukluk çağı travmaları ile somatizasyon arasındaki ilişkiye ilişkin gelecekteki araştırmalar için aracılık rolünün etkilerinin araştırılmasının önemine katkıda bulunmuştur. Bu çalışmanın bulguları, çocukluk çağı travmaları ile somatizasyon arasındaki ilişkinin daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır. Ayrıca, Bilişsel Davranışçı Terapi somatizasyon için etkili bir tedavi olarak bulunurken, bu çalışma Kabul ve Kararlılık Terapisi ve Bilinçli Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi gibi üçüncü dalga yaklaşımlarının önemini vurgulamaktadır. The aim of the study was to investigate the mediating roles of mindfulness, psychological flexibility, experiential avoidance and cognitive flexibility in the association between childhood trauma and somatization. 380 people between the ages of 18-76 participated. Sociodemographic Information Form, somatization subscale of the Symptom Check List, Childhood Trauma Questionnaire, Mindful Attention Awareness Scale, Psychological Flexibility Scale, The Cognitive Flexibility Scale and Multidimensional Experiential Avoidance Questionnaire-30 were conducted online via Google Forms. Simple mediation analyses were performed to analyze the mediating role of mindfulness, psychological and cognitive flexibility on the relationship between childhood trauma and somatization. To test the mediating role of experiential avoidance and its 6 subdimensions, multiple mediation analysis was used. While it was found that mindfulness and psychological flexibility had a mediating role in the relationship between childhood trauma and somatization, the mediating role of cognitive flexibility and experiential avoidance was not observed. Besides, a mediator role was observed for the sub-dimension of repression and denial. This study contributed to the importance of studying the effects of the mediator role for future studies on the relationship between childhood trauma and somatization. The findings of the present study provide a better understating of the relationship between childhood traumas and somatization. Furthermore, while Cognitive Behavioral Therapy was found as an effective treatment for somatization, the present study highlights the importance of the third wave approaches such as Acceptance and Commitment Therapy and Mindfulness Based Cognitive Therapy. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QiTNpaDpvdb54hz0OtAjtmkvS4VYVpgH6YVhlqjtTs65 https://hdl.handle.net/20.500.14365/348 |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
1,150
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
348
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.