Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/352
Title: Two sides of the same coin: The impact of social comparison on social anxiety through cognitive biases
Other Titles: Madalyonun iki yüzü: Sosyal karşılaştırmanın sosyal kaygı üzerindeki etkisinin bilişsel yanlılıklar aracılığıyla incelenmesi
Authors: İçağası, Beste
Advisors: Öğütçü, Yasemin Meral
Keywords: Psikoloji
Psychology
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Sosyal kaygının en önemli sürdürücü faktörlerinden biri, kişilerin kendilerini başkalarıyla karşılaştırırken, olumsuz öz değerlendirmelerde bulunmasıdır. Bireyin kendini değerlendirmesi sosyal karşılaştırma sürecinden etkilenir. Bilişsel model, kaygı bozukluklarının, bireyin sahip olduğu çarpık düşüncelerden ve işlevsiz benlik inançlarından kaynaklandığını varsayar. Bu düşünce ve inançlar, bireyleri sosyal ilişkileri olumsuz değerlendirmeye ve sosyal çevreyi tehlikeli olarak algılamaya yöneltmektedir. Sosyal kaygı ve bilişsel çarpıtmalar arasındaki ilişkiyi inceleyen çalışmalar varken, bunu sosyal karşılaştırma kuramı çerçevesinde yapan bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu tez çalışmasında sosyal karşılaştırma yönelimi ile sosyal kaygı arasındaki ilişkide bilişsel çarpıtmaların ve işlevsel olmayan sosyal inançların aracı rolü incelenmektedir. Çalışmanın örneklemini 20-68 yaş arası 208 katılımcı oluşturmaktadır. Katılımcı Bilgi Formu, Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği, Iowa-Netherlands Sosyal Karşılaştırma Yönelimi Ölçeği, Yukarı Yönlü Sosyal Karşılaştırma Ölçeği, Aşağı Yönlü Sosyal Doğru Karşılaştırma Ölçeği, Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği ve Sosyal Düşünceler ve İnançlar Ölçeği olmak üzere toplam yedi ölçek kullanılmıştır. Sonuçlar hem bilişsel çarpıtmaların hem de işlevsel olmayan sosyal inançların sosyal karşılaştırma yönelimi ile sosyal kaygı arasındaki ilişkiye önemli ölçüde aracılık ettiğini göstermektedir. Bu bağlamda, sosyal karşılaştırma yöneliminin sosyal kaygı üzerindeki etkisinde bilişsel çarpıtmaların ve işlevsel olmayan sosyal inançların aracı rolünü ortaya koyan bu çalışmanın literatüre önemli bir katkı sunacağı düşünülmektedir. Bu çalışmada elde edilen bulguların mevcut bilişsel-davranışçı yaklaşımlara yeni bir bakış açısı sağlayacağı ve tedavi planlama sürecinde terapistlere faydalı olacağı öngörülmektedir.
One of the most important maintaining mechanisms in social anxiety is negative self-evaluation, especially when comparing oneself to others. An individual's self-evaluation is influenced by social comparison process. The cognitive model assumes that anxiety disorders result from distorted thoughts and dysfunctional self-beliefs held by the individual. These thoughts and beliefs lead individuals to negatively evaluate social relationships and perceive the social environment as dangerous. While there are studies that examine the relationship between social anxiety and cognitive distortions, there is no study that does so within the framework of social comparison theory. Thus, the present study examines the mediating role of cognitive distortions and dysfunctional social self-beliefs in the relationship between social comparison orientation and social anxiety. The sample consists of 208 participants aging between 20-68 years. A total of seven scales were used, namely the Participant Information Form, Liebowitz Social Anxiety Scale, Iowa-Netherlands Comparison Orientation Measure, Upward Comparison Scale, Downward Comparison Scale, Cognitive Distortions Scale, and Social Thoughts and Beliefs Scale. Indeed, results suggest that both cognitive distortions and dysfunctional social self-beliefs significantly mediate the association between social comparison orientation and social anxiety. It is though that the present work contributes to the literature by demonstrating the mediating role of cognitive distortions and dysfunctional social self-beliefs in the impact of social comparison orientation on social anxiety. It is anticipated that the insights gained in this study will provide a new perspective to existing cognitive-behavioral approaches and will be useful to clinicians in treatment planning.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sELqxhTlFGAjsbjOuuiyCHv32Qi1cizsKQscjlQCreiugQDt5j0INVYd6oQd1PpR
https://hdl.handle.net/20.500.14365/352
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
2613.pdf1.5 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

352
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

272
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.