Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/364
Title: Hemşirelerin iş yükü algıları ile sağlıkta kalite algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi
Other Titles: Investigation of the relationship between perceived workload and perceived healthcare quality in nurses
Authors: Hacımustafaoğlu, Yasen
Advisors: Akay, Şermin Tükel
Keywords: İş yükü algısı
sağlıkta kalite
hemşire.
Workload perception
quality in health
nurse.
Hemşirelik
Nursing
Hemşireler
Nurses
Hemşirelik
Nursing
Hemşirelik hizmetleri
Nursing services
Hizmet kalitesi
Service quality
Kalite
Quality
Sağlık hizmetleri
Health services
Ölçekler
Scales
İş yükü
Workload
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Giriş ve Amaç: Literatürde iş yükü fazlalığının hemşirelerin hizmet kalitesini etkilediği sonucu birçok çalışma tarafından tespit edilmiştir. Hemşirelerin algıladıkları iş yükü arttıkça kalite algılarının nasıl değiştiği bilinmemektedir. Bu bağlamda bu çalışmada hemşirelerin iş yükü algıları ile sağlıkta kalite algıları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini Dokuz Eylül Üniversitesi Hastanesi'nde çalışan 23-65 yaş arası 79 hemşire oluşturmaktadır. Veri toplama aşamasında "Demografik Bilgi Formu", "NASA-TLX İş Yükü Algısı Ölçeği" ve "Sağlıkta Kalite Algısı Ölçeği" kullanılmıştır. Veriler normal dağılıma uymadığından değişkenler arasındaki ilişkiler "Spearman's Korelasyon Testi" ile test edilmiştir. Bulgular: Çalışmamızda örneklem sayısı göz önünde bulundurulduğunda, r=0.31 ve üzerindeki korelasyon katsayılarının %95 güven aralığında ve %80 güç düzeyinde oldukları hesaplandı. Buna göre; "Hasta Yararı" kalite alt boyutu ile; "Zihinsel İş Yükü" (r=-0,400) ve "Rahatsızlık Seviyesi" (r=-0,532) arasında negatif yönlü orta düzeyde ilişki saptanmıştır (p<0,05). "Performans" ile "Ölçme ve Değerlendirme" (r=0,480), "Kurum Yararı" (r=0,472), "İnsan Kaynakları Kullanımı" (r=0,522) ve "Çalışan Yararı" (r=0,570) kalite alt boyutları arasında pozitif yönlü orta düzeyde ilişki olduğu tespit edilmiştir (p<0,05). Ayrıca, "İnsan Kaynakları Kullanımı" kalite alt boyutu ile; "Zihinsel İş Yükü" (r=0,313) ve "Efor" (r=0,396) arasında; "Zihinsel İş Yükü" ile "Ölçme ve Değerlendirme"(r=0,320) ve "Kurum Yararı"(r=0,334) kalite alt boyutları arasında pozitif yönlü zayıf ilişki ve "Kalite Eğitimi" kalite alt boyutu ile "Efor"(r=-0,319) arasında negatif yönlü zayıf ilişki olduğu bulunmuştur (p<0,05) Sonuç: Hastanede gerçekleştirilen kurum ve çalışan yararına yapılan iyileştirmelerin, insan kaynaklarının doğru kullanımının hemşirelerin algıladıkları iş yükünde artış ile ilişkili olduğu; hemşirelere kalite eğitimleri verilmesinin ve hasta yararına yapılan düzenlemelerin ise hemşirelerin algıladıkları iş yükünde azalma ile ilişkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Introduction and Purpose: It has been determined by many studies in the literature that excessive workload affects the service quality of nurses. It is not known how the perceived healthcare quality changes in relation to increased perceived workload of nurses. In this context, this study aims to determine the relationship between perceived workload and perceived healthcare quality in nurses. Methods: The sample of the study consists of 79 nurses between the ages of 23-65 years working in Dokuz Eylül University Hospital. "Demographic Information Form", "NASA-TLX Workload Index" and "Perceived Healthcare Quality Scale" were used in data collection. Since the data did not conform to normal distribution, the relationships between variables were tested with "Spearman's Correlation Test". Results: Considering the sample size in our study, it was calculated that the correlation coefficients r=0.31 and above were within 95% confidence interval and 80% power level. According to this; moderate negative correlations were found between "Patient Benefit" quality sub-dimension and "Mental Demand" (r=-0,400) and "Frustration" (r=-0.532) (p<0.05). "Performance" workload parameter was positively correlated with "Measurement and Evaluation" (r=0.480), "Institutional Benefit" (r=0.472), "Human Resources Use" (r=0.522) and "Employee Benefit" (r=0.570) (p<0,05). In addition, "Human Resources Use" quality sub-dimension was positively correlated with "Mental Demand" (r=0.313) and "Effort" (r=0.396). Positive weak correlations were found between "Mental Demand" and "Measurement and Evaluation" quality sub-dimension (r=0.320) and "Institutional Benefit" (r=0.334). Negative weak correlation was found between "Quality Education" quality sub-dimension and "Effort"(r=-0.319) (p <0.05). Conclusions: It has beeen concluded that the improvements made in the hospital for the benefit of the institution and employee and the correct use of human resource were related to the increased workload perceptions of nurses; the provision of quality training to nurses and the regulations made for the benefit of patients were related to decreased workload perceptions of nurses.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEArJmMcT0z7kucwvX5IZzcGZaEiWCfD6XhKqpsyLtWnXs
https://hdl.handle.net/20.500.14365/364
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
2726.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

284
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

126
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.