Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/411
Title: The original representation of İzmir city identity through design
Other Titles: İzmir şehir kimliğinin tasarım yoluyla orijinal bir temsili
Authors: Malkoç, Berke Can
Advisors: Özcan, A. Can
Keywords: Endüstri Ürünleri Tasarımı
Industrial Design
Güzel Sanatlar
Fine Arts
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Yer tanıtımı ve şehir markalaşmasının dünyanın birçok yerinde popülaritesi artmaktadır. Bunun sebebi, şehrin refahını arttırıcı etkilerinin artık görünür olması ve bu etkilerin dünyanın bir çok yerinden farklı örneklerle kanıtlanmasıdır. Bunun farkındalığıyla, yöneticiler uzmanlarla birlikte şehirlerinin kimliklerini ortaya çıkarıp onları sunmanın yollarını aramaktadırlar. Bu kimlikler, şehrin kendine özgü veya güçlü yönleri olabilir. Her şehir birbirinden farklıdır. Tarihi, kültürleri ve birikimleriyle bambaşka değerleri temsil ederler. Ancak bu temsiller her zaman şehrin kimliğini doğru bir şekilde yansıtmamaktadır. Çünkü, günümüz toplumunda yaratıcılık geri plana atılmış, yerini hızlı üretim ve tüketim almıştır. Bu sebeplerle şehirlerin temsilinde orijinal olmayan bir çok değer karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmada, 18 şehirden toplanan hediyelik eşyalar ve detaylı literatür analiziyle şehri temsil eden değerler belirlenmiştir. Ardından bu değerlerin orijinalliği İzmir üzerinden analiz edilmiştir. Son olarak da, İzmir'in bir tasarım kenti olma vizyonu ve bu vizyonun şehir temsilindeki etkisi New York, Helsinki ve Selanik'in deneyimlerinden örnekler verilerek tartışılmış, İzmir'in orijinal bir şekilde temsili için önerilerde bulunulmuştur.
Place branding and place promotion have a growing popularity in many parts of the world. The reason for that is that the welfare-enhancing effects of the city are now visible, and this is proved with different examples from different cities. With this awareness, the managers and experts collaborate to reveal and present their cities' identities. These identities can be the city's unique aspects or strengths. Every city is different. They represent different values with their history, culture and heritage. However, these representations do not always accurately reflect the city's identity. Because creativity has been thrown into the background in today's society, fast production and consumption have taken their place. For this reason, many non-original values appear in the representation of cities. In this study, the city's values were determined by the souvenirs collected from 18 cities and explored by literature analysis in detail. Then, the originality of these values was analysed, taking the case of İzmir. Finally, the vision of İzmir to become a City of Design and the impact on the representation of the city were discussed by giving examples from the experiences of New York, Helsinki and Thessaloniki. Finally, suggestions were made for an original representation of İzmir.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf9FXMXh4vot0e3HEhEfACubaIp76jFh6gjSAUoXmpIF1
https://hdl.handle.net/20.500.14365/411
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
3141-723639.pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

138
checked on Nov 25, 2024

Download(s)

48
checked on Nov 25, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.