Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/425
Title: A study of comparative experience design: Service and product design of Turkish tea and Japanese green tea cultures
Other Titles: Karşılaştırmalı deneyim tasarımı çalışması: Türk çayı ve Japon yeşil çay kültürlerinin hizmet ve ürün tasarımı
Authors: Akdaş, Müge
Advisors: Özcan, Can
Keywords: Endüstri Ürünleri Tasarımı
Industrial Design
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Çay her kültürde önemli bir yere sahiptir. Çay kültürü, çayın yapımından tüketimine kadar her süreci her kültürde farklı yaşar. Bu nedenle dünyada her biri farklı tat, sunum, renk ve kokuya sahip o kadar çok çay türü var ki, hepsi tek bir bitki olan Camellia Sinensis'ten üretiliyor. İstatistiklere göre dünyada tüketilen içeceklere bakıldığında çay, sudan sonra en çok tüketilen ikinci içecektir. Bu durum çayın üretildiği ve tüketildiği alanlara ekonomik değer katmaktadır. Aynı zamanda bir kültür unsuru olan çay, her kültürde önemli bir yere sahiptir. Çayın demlenmesinden tüketimine kadar yaşanan deneyim her kültürde farklıdır. Aynı zamanda çay deneyiminin bir parçası olan çay gereçleri ve hatta tüketilen çayın türü bile kültürleri yansıtacak şekilde farklılık göstermektedir. Çay, kültürel bağlamda baktığımızda sosyal bir deneyimdir. Türk kültüründe misafirperverliğin göstergelerinden biri olarak kabul edildiği gibi Japon kültüründe de ev sahibi ile misafir arasındaki bağı sağlamayı amaçlar. Türk çayı sınıfsız bir içecek, her statüden insan tarafından tüketilen ve sınıf bütünlüğünü sağlayan bir sıvı iken, Japon yeşil çayı Japon dini sınıflarında popüler olmuş, ardından Japonya'da çay yetiştiriciliğinin üretilmesiyle kraliyet ve seçkin sınıfların popüler bir içeceği haline gelmiştir. . Bu kültürel farklılık gibi çayın servis, sunum, deneyim ve kullanılan ürünler de farklılık göstermektedir. Bu çalışmada deneyim tasarımı çerçevesinde Türk çayı ile Japon Yeşil Çayının karşılaştırılması amaçlanmaktadır.
Tea has an important place in every culture. Tea culture experiences every process from tea making to consumption differently in every culture. For this reason, there are so many types of tea in the world, each of which has different taste, presentation, color and smell, but they are all produced from a single plant, Camellia Sinensis. According to statistics, while looking at the beverages consumed in the world, tea is the second most consumed beverage after water. This situation adds economic value to areas where tea is produced and consumed. Tea, which is also a cultural element, has an important place in every culture. The experience from brewing tea to consumption is different in every culture. At the same time, the tea equipment that is a part of the tea experience and even the type of tea consumed differs to reflect the cultures. Tea is a social experience when viewed in a cultural context. As it is accepted as one of the signs of hospitality in Turkish culture, it also aims to provide the bond between the host and the guest in Japanese culture. While Turkish tea is a classless beverage, a liquid consumed by people of all statuses and provides class cohesion, Japanese green tea became popular in the Japanese religious classes then with the production of tea cultivation in Japan became a popular beverage of the royal and elite classes. Like this cultural difference, the service, presentation, experience and products used for tea differ. In this study, it is aimed to compare Turkish tea and Japanese Green Tea within the framework of experience design.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxJKLYQM26pnhYrswLnODmFYMVTg9zoqpau3J7urcI-Vq
https://hdl.handle.net/20.500.14365/425
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
3294-782164.pdf27.28 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

160
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

40
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.