Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/4852
Title: The effect of internal communication on the perception of corporate reputation in health institutions: A study on private hospital employees
Other Titles: Sağlık kurumlarında iç iletişimin kurumsal itibar algısı üzerine etkisi: Özel hastane çalışanları üzerinde bir araştırma
Authors: Tümer, Ni̇sa
Advisors: Aksoy, Zeynep
Keywords: Halkla İlişkiler
Public Relations
İletişim Memnuniyeti
Kurumsal İtibar
İç İletişim
Sağlık Hizmetleri
Kurumsal İletişim
Communication Satisfaction
Corporate Reputation
Internal Communication
Healthcare
Corporate Communication
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Gelişen sağlık sektörü ve özel sağlık kurumlarının hızla çoğalması ile artan rekabet ortamı sonucunda sağlık hizmetlerinde kurumsal itibarın önemi artmıştır. Kurumsal itibar algısına etki eden faktörler içerisinde kurum içerisindeki iletişim memnuniyetinin önemli bir etkisinin olduğu bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı, sağlık çalışanlarının iletişim doyumları ile algıladıkları kurumsal itibar düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu araştırmada hem iç paydaşlar hem de dış paydaşlara yönelik kurumsal iletişim çabalarının ve kurumsal itibar kavramının geçmişten günümüze literatür taraması yapılmıştır. Sağlık kurumlarında yer alan kurumsal iletişim çabalarının, çalışanlar üzerindeki iletişim memnuniyetine etkisi ve çalışanların iç iletişim memnuniyetlerinin kurumsal itibar algısını nasıl etkilediği araştırılmıştır. Bu etkiyi araştırabilmek için iki farklı ölçek kullanılmıştır. İlk olarak iletişim memnuniyetini ölçmek için İletişim Doyumu (CSQ) Ölçeği, ikinci olarak da İtibar Katsayısı (RQ) Ölçeği kullanılmıştır. İEÜ Medical Park (Medical Point) Hastanesi çalışanlarına anket yöntemi kullanılarak toplanan veriler, SPSS ve Pajek programları kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan çalışanların iletişim memnuniyet oranı ortalamanın üzerinde olduğu sonucuna varılmıştır. Bulgulara göre, iletişim memnuniyetinin çalışanların meslekleri ile ilişkili olduğu görülmüştür ve doktorların diğer çalışanlara göre iletişimden daha memnun olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca emantic ağ analizi ile ulaşılan bulgulara göre, çalıştıkları kurum içerisindeki iletişim memnuniyetlerini arttıracak özellikleri çalışanlar, "saygılı", "anlayışlı", "dinleyen", "adaletli", "açık ve net", "görüşlere değer verilen" ve "açık görüşlü" olarak tanımlamışlardır. Araştırma sonucu genel olarak çalışanların kurumsal itibar algısının olumlu yönde olduğunu ve kurum içi iletişim memnuniyetinin kurumsal itibar algısı ile ilişkili olduğunu göstermiştir. Tüm bu bulgular doğrultusunda, araştırmanın sonunda kurumsal iletişim çalışmalarının geliştirilmesi yönünde ve gelecek çalışmalar için önerilerde bulunulmaktadır.
Increasing competition environment with the developing health sector and the rapid proliferation of private health institutions has increased the importance of corporate reputation in health services. It is known that among the factors affecting the perception of corporate reputation, communication satisfaction within the institution has a significant effect. The aim of this research is to examine the relationship between the communication satisfaction of healthcare professionals and their perceived corporate reputation levels. In this research, a literature review of corporate communication efforts and the concept of corporate reputation for both internal and external stakeholders have been made from the past to the present. The effect of corporate communication efforts in health institutions on communication satisfaction on employees and how internal communication satisfaction of employees affect the perception of corporate reputation were investigated. Two different scales were used to investigate this effect. Firstly, the Communication Satisfaction (CSQ) Scale was used to measure communication satisfaction, and secondly, the Reputation Coefficient (RQ) Scale was used. Data collected from IUE Medical Park (Medical Point) Hospital staffs using the questionnaire method were analyzed using SPSS and Pajek programs. According to the demographic findings, it was seen that communication satisfaction was related to the profession of the employees and doctors are more satisfied with internal communication than other employees. In addition, according to the semantic network analysis findings, the characteristics that will increase communication satisfaction within the organization are defined as "respectful", "understanding", "listening", "fair", "clear", "ideas are valued" and "open-minded". As a result of the research, it has been seen that the perception of corporate reputation of the employees is generally positive and the satisfaction of internal communication is directly related with the perception of corporate reputation. In line with all these findings, recommendations for the corporate communication efforts of healthcare organizations and reccommendations for further studies are presented.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxDg7RZ2UGnYCg4VmnwyngkXiyJAyW-U4FreLvE6wknB2
https://hdl.handle.net/20.500.14365/4852
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
4852.pdf6.29 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

230
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

106
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.