Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/48
Title: An interactive method for inverse multiple criteria sorting problem
Other Titles: Ters çok amaçlı sınıflandırma problemleri için etkileşimli bir algoritma
Authors: Özmen, Burcu
Advisors: Özpeynirci, Selin
Keywords: Endüstri ve Endüstri Mühendisliği
Industrial and Industrial Engineering
Çok kriterli karar verme
Multi criteria decision making
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Bu tez ters çok amaçlı sınıflandırma problemleri için etkileşimli bir algoritmaya değinmektedir. Çok amaçlı sınıflandırma problemlerinin amacı, nesneleri önceden tanımlanmış olan sıralı sınıflara atamaktır. Etkileşimli algoritmalar ise literatürde karar verici olarak tanımlanan bireyin ilgili probleme dahil edilmesiyle oluşmaktadır. Ters çok amaçlı sınıflandırma problemi ise belli eylemler altında nesnelerin, mümkünse, halihazırda bulundukları sınıflardan daha iyi sınıflara atanmasıdır. Temel olarak ters çok amaçlı sınıflandırma problemlerinde nesnelerin atandığı sınıflar halihazırda bellidir. Eylemler ve nesnelere olan etkileri de tanımlanmıştır. Uygun eylem seti seçilerek, problem kısıtları dahilinde nesnelerin daha iyi sınıflara ataması hedeflenir. Bu tez çalışması kapsamında geliştirilen model Electre Tri'nin basitleştirilmiş versiyonu olan MR-Sort (Çoğunluk Kuralı Sıralaması) metoduna dayanmaktadır. Bu çalışmada iki sınıflı ve üç sınıflı problemler olmak üzere iki problem incelenmiştir. İlgili deneyler geliştirilen algoritmaya göre tamamlanmış ve sonuçlar analiz edilmiştir.
This thesis work addresses the interactive method for inverse multiple criteria sorting problem. Multiple criteria sorting methods aim to assign the alternatives to ordered classes. The interactive method involves a person who called as the decision maker. The inverse case intends to re-assign the alternatives to the higher classes by taking necessary set of actions, if possible. Basically, the alternatives were already assigned in the inverse sorting problems. The actions with their contributions to the alternatives are also defined. By choosing proper set of actions, the alternatives are tried to re-assign better classes with respect to the problem limitations. The developed model relies on the Majority Rule Sorting (MR-Sort) Method which is a simplified version of Electre Tri. In this study, two cases are examined: the case of two classes and the case of three classes. The experiments are done with the developed algorithms and their results are analysed.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=DPTyuy3wRPq_qvCPSqUB6ylXP85gzAl8K_PBhTAq642hCwz7McBuyCVIM8q_fFRu
https://hdl.handle.net/20.500.14365/48
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
48.pdf741.29 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

60
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

16
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.