Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/492
Title: | The blocking effects on observational learning of fear | Other Titles: | Korkunun gözlem yoluyla ediniminde bloklama etkileri | Authors: | Palaz, Ezgi | Advisors: | Çetinkaya, Hakan | Keywords: | Psikoloji Psychology Bloklama etkisi Blocking effect Gözlem Observation Korku Fear |
Publisher: | İzmir Ekonomi Üniversitesi | Abstract: | Bloklama etkisi, halihazırda koşulsuz uyarıcının gelişini güvenilir bir biçimde yordayan bir koşullu uyarıcıya eklenen yeni bir uyarıcının koşullu nitelikler kazanmasında gözlenen güçlüğü ifade etmektedir ve özellikle ön beyin ile olan ilişkileri bakımından dikkat çekicidir. Son yıllarda korkunun ediniminde rol oynayan mekanizmaları açıklamak üzere ortaya atılan yaklaşımlar, korku edinim mekanizmalarının benzerliği ve ön beynin korkunun hem doğrudan hem de gözlem yoluyla ediniminde oynadığı role vurgu yapılmaktadır. Sunulan çalışma ile korkunun gözlem yoluyla ediniminde bloklama etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Üzerinde ayırt edici klasik koşullama yordamı kapsamında ko?ullu korku tepkilerinin ediniminin ve bloklamasının gerçekleştirildiği bir modele bilgisayar ekranından sunulan uyarıcılar ile bunlara verdiği tepkiler bir video kamera ile kaydedilmiştir. Katılımcılara önce bu video kaydı izletilmiştir. Test aşamasında ise, uyarıcılar katılımcıya doğrudan ve tek başına olmak üzere sunulmuş ve bu uyarıcılara verilen tepkiler bloklama etkilerinin incelenmesinde kullanılmıştır. Toplam 33 katılımcıdan geçerli veri elde edilmiştir. Test aşamasında alınan deri iletkenliği ve US beklentisi ölçümleri kaydedilmiştir. Karşılaştırmalar, ilk aşamada tek olarak sunulan uyarıcılar ile her birine sonradan eklenmiş uyarıcılar arasında yapılmıştır. Deri iletkenliği tepkilerinde bloklama etkisi gözlenmemekle beraber, US beklentisine dair analizler bloklama etkilerini ortaya koymuştur. Sonuçlar korku öğrenmesinde direkt ve gözlem yoluyla öğrenme yolakları ve bu yolaklara ait sinirsel mekanizmalar kapsamında tartışılmıştır. Blocking effect represents the disruption of association between a novel stimulus that is added next to a conditioned stimulus which already predicts an unconditioned stimulus, and it is especially remarkable due to its relation to prefrontal cortex. In recent years, the approaches attempting to explain the mechanisms of fear learning, emphasize on the similarity of the direct and observational fear learning mechanisms and the involvement of prefrontal cortex in both. Present study aims to investigate the blocking effects in observational fear learning. A model was exposed to acquisition and blocking procedures which were administered in a discriminative classical conditioning paradigm while the stimuli presentations and the responses of the model were being recorded on a video. Participants were presented with the video. Afterwards, in the test phase, the single stimuli were presented directly to the participants and the responses were used in the investigation of blocking effects. In total, valid data from 33 participants were collected. Skin conductance responses and US expectancy levels were obtained in the test phase. The responses towards stimuli which were presented alone in the acquisition phase were compared with the stimuli which were added next to them later. Although blocking effect was not observed in skin conductance responses, analyses on US expectancy levels revealed blocking effects. Results were discussed in the scope of direct and observational fear learning pathways and the neural mechanisms. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cbOXH84ZayrLjc0tI-QXKmyofibIg-SxAxNPHUYaxbTka5eK8XOMjNyx7U9zibBQ https://hdl.handle.net/20.500.14365/492 |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
116
checked on Nov 25, 2024
Download(s)
40
checked on Nov 25, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.