Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/5075
Title: | Perceived parenting and somatization: The mediating role of emotional expression and self-compassion | Other Titles: | Algılanan ebeveynlik ve somatizasyon: Duyguları ifade etme ve öz-şefkatin aracı rolü | Authors: | Yorulmaz, Hi̇lal | Advisors: | Ögütçü, Yasemi̇n Meral | Keywords: | Psikoloji Psychology |
Publisher: | İzmir Ekonomi Üniversitesi | Abstract: | Bu çalışmanın amacı, algılanan ebeveynlik tutumları ile somatizasyon arasındaki ilişkide duygu ifadesi ve öz-şefkatin aracı rolünü incelemektir. Çalışmaya 18-69 yaş arasındaki üç yüz üç kişi katılmıştır. Sosyodemografik Bilgi Formu, MMPI (Minnesota Çok Yönlü Kişilik Envanteri) Ölçeğinin Somatizasyon Alt Ölçeği, Young Ebeveynlik Ölçeği, Duygu İfade Etme Ölçeği ve Öz-Şefkat Ölçeği çevrimiçi olarak Google Forms aracılığıyla uygulandı. Algılanan ebeveynlik tutumları ile somatizasyon arasındaki ilişkide duygu ifadesi ve öz-şefkatin aracı rolünü analiz etmek için basit aracılık analizleri yapılmıştır. Duygu ifadesinin 3 alt boyutunun ve öz-şefkatin 6 alt boyutunun aracı rolünü test etmek için çoklu aracılık analizi kullanılmıştır. Algılanan ebeveynlik tutumları ile somatizasyon arasındaki ilişkide duyguları ifade etme ile, negatif duygu ifadesi ve yakınlık ifadesi alt boyutlarının öz-şefkat ile öz-sevecenlik, yabancılaşma ve aşırı özdeşleşme alt boyutlarının aracı rolü olduğu bulunmuştur. Duyguları ifade etmenin, pozitif duygu ifade etmenin ve öz-şefkatin öz-yargılama, paylaşımların bilincinde olma ve bilinçlilik alt boyutlarından aracılık rolü gözlenmemiştir. Bu çalışma, algılanan ebeveynlik tutumları ile somatizasyon arasındaki ilişki üzerinde gelecekteki çalışmalar için aracı rolün etkilerini incelemenin önemini vurgulamıştır. Bu çalışmanın bulguları, algılanan ebeveynlik tutumları ile somatizasyon arasındaki ilişkinin daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır. Ayrıca, Şema Terapisi, duygu ifadesi ve öz-şefkat gelişimi gibi yaklaşımların somatizasyon için etkili bir tedavi olabileceği önemi vurgulanmaktadır. The objective of the study was to examine how emotional expression and self-compassion mediate the relationship between perceived parenting attitudes and somatization. Three hundred and three people between the ages of 18-69 participated the study. Sociodemographic Information Form, Somatization Subscale of the MMPI (Minnesota Multiphasic Personality Inventory), Young Parenting Inventory, Emotional Expression Questionnaire and Self-Compassion Scale were conducted online via Google Forms. Simple mediation analyses were performed to analyze the mediating role of emotional expression and self-compassion on the relationship between perceived parenting attitudes and somatization. To test the mediating role of 3 subdimensions of emotional expression and 6 subdimensions of self-compassion, multiple mediation analysis was used. While it was found that self-compassion, the negative emotional expression and closeness expression subdimensions of emotional expression and self-kindness, isolation, and over-identification subdimensions of self-compassion had a mediating role in the relationship between perceived parenting attitudes and somatization, the mediating role of emotional expression, positive emotional expression subdimension from emotional expression and self-judgement, common humanity, and mindfulness subdimensions from self-compassion were not observed. This study contributed to the importance of studying the effects of the mediator role for future studies on the relationship between perceived parenting attitudes and somatization. The findings of the present study provide a better understating of the relationship between perceived parenting attitudes and somatization. Furthermore, it can be concluded that Schema Therapy, emotional expression and third wave approaches includes the development of self-compassion could be an effective treatment for somatization. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTCkdGWDErE08MGtxSL_lUsJIZwMIY5aHD3eImTctgT01 https://hdl.handle.net/20.500.14365/5075 |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
358
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
148
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.