Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/5078
Title: | A comparative study of automotive | Other Titles: | transportation design programs & university - Industry cooperation models in higher education | Authors: | Çukur, Efe | Advisors: | Özcan, Ahmet Can | Keywords: | Endüstri Ürünleri Tasarımı Industrial Design |
Publisher: | İzmir Ekonomi Üniversitesi | Abstract: | Bu çalışma, i) özellikle otomotiv endüstrisinde uzmanlaşmış mevcut endüstriyel tasarım eğitim programları ile ii) Türkiye ve Kuzey Kıbrıs başta olmak üzere bir otomotiv tasarım eğitim modeli önerisini tartışmayı ve karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Otomotiv endüstrisi, dünyanın en büyük 11. endüstrisidir (1,51 trilyon dolar). Otomotiv sektörü öncü bir sektör olarak bilinse de Türkiye'nin yüksek öğretim programları içerisinde uzmanlaşmış bir otomotiv tasarım bölümü bulunmamaktadır. Bu çalışmamız: Avrupa'nın en büyük ikinci otomobil üreticisi ülkesi olan Türkiye ve Kuzey Kıbrıs için sektörün ihtiyaçlarını karşılayan bir program önerisinin sunulmasını da içermektedir. Endüstriyel tasarım eğitimi, eğitim sektöründe gelenekselleşmiş bir bölüm haline geldi. Bunun yanında profesyonel dünyada, otomotiv tasarım stüdyoları; alt uzmanlık alanlarına ayrılmış durumdadır. Yüksek lisans eğitiminde, otomotiv tasarım bölümlerinin; dış tasarım, iç tasarım, kil modelleme, kullanıcı ara yüzü tasarımı ve mobilite gibi alt gruplara ayrıldıkları görülmektedir. Endüstriyel tasarımın bir alt dalı olan otomotiv tasarımı, Amerika ve Avrupa başta olmak üzere yüksek öğretim programı olarak sunulmaktadır. Bu bölümlerde müfredat, sektörlerin ihtiyaçlarına göre şekillenmektedir. Çalışmanın içeriği, bu eğitim kurumların derinlemesine karşılaştırılması ve bu konuda sektörün ihtiyaç ve taleplerinin nasıl karşılandığının ortaya konulmasıdır. Bazı kurumlar Avrupa ve ABD'den seçilmiştir. İnsan kaynağı, dersler, müfredat ve üniversite-sanayi iş birliği başlıkları altında incelenecektir. Kısa vadeli bir planın çıktısı olarak bu tezin bir Türk üniversitesine bölüm modeli olarak sunulması planlanmıştır. This study aims to discuss and compare i) widespread and generic design, particularly industrial design education in relation to the specific needs of the automotive/transportation industry, and ii) an automotive/transportation design education model within and under to provide the conditions of design education and automotive industry, especially in Turkey and North Cyprus. The automotive industry is the 11th largest in the world ($1.51 trillion). The automotive industry is known as the locomotive industry, but there is a non-automotive design department on the academic side of Turkey. This thesis: includes the presentation of a program proposal that meets the needs of the industry for Turkey and North Cyprus, the second largest automobile manufacturing country in Europe. On the higher graduate education, the automotive design departments get their subgroups like exterior design, clay modelling, UI Design, mobilite and interior design. Transportation design, a subfield of industrial design, is offered as higher education in transportation design departments, particularly in America and Europe. In these departments, the curriculum is shaped to the needs of the sectors. The content of the study is an in-depth comparison of these institutions and how the requirements and demands of the industry are met in this regard and revealed. To be analysed under the headings of human resources, curriculum, university-industry cooperation, and location selection. As an output of a short-term vision plan, this thesis is planned to present to a Turkish university as a department model. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShqfNswlUxCSqg6OBBBWATKzKTHwBFehfH94mFCSDKeWN https://hdl.handle.net/20.500.14365/5078 |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
66
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
14
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.