Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/5098
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖgütcü, Yasemi̇n Meral-
dc.contributor.authorKöroğlu, Damla-
dc.date.accessioned2023-12-26T07:30:54Z-
dc.date.available2023-12-26T07:30:54Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTFDTyW63SMFq4tzQfPdML7MaooDtexSl142Z3jwXTl-i-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14365/5098-
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, mükemmeliyetçilik ile sosyal kaygı arasındaki ilişkide bilişsel kontrol ve bilişsel esnekliğin aracılık rollerini araştırmaktır. 18-78 yaş aralığında 300 kişi çalışmaya katılmıştır. Çalışmada Demografik Form, Liebowitz Sosyal Anksiyete Ölçeği, Frost Çok Boyutlu Mükemmeliyetçilik Ölçeği, Bilişsel Kontrol ve Esneklik Ölçeği kullanılmış ve veri toplama işlemi Google Forms aracılığıyla çevrimiçi olarak gerçekleştirilmiştir. Paralel aracılık analizi, mükemmeliyetçilik ve sosyal kaygı arasındaki ilişkide bilişsel kontrol ve bilişsel esnekliğin aracılık etkilerini test etmek için kullanılmıştır. Sonuçlar, bilişsel kontrolün, mükemmeliyetçilik ve sosyal kaygı arasındaki ilişkide önemli bir aracılık rolü oynadığını ortaya koymuştur. Bununla birlikte, bilişsel esnekliğin bu ilişkide aracılık rolü göstermediği bulunmuştur. Bu bulgular, mükemmeliyetçilik ve sosyal kaygı arasındaki temel mekanizmaların anlaşılmasına katkıda bulunmakta ve bu ilişkide bilişsel kontrolün önemini vurgulamaktadır. Bu çalışma, araştırmacılar, klinisyenler ve uygulayıcılar için değerli bir içgörü sunarak mükemmeliyetçilik ve sosyal kaygı arasındaki ilişkiyi aracılık edebilecek belirli bilişsel süreçleri aydınlatmaktadır. Bu bilgi, mükemmeliyetçi eğilimlere sahip bireylerde sosyal kaygı semptomlarını azaltmayı hedefleyen hedefe yönelik müdahalelerin geliştirilmesine katkı sağlayabilir. Bu karmaşık ilişkiyi etkileyebilecek ek faktörleri keşfetmek ve bu bulguları farklı popülasyonlarda tekrarlamak için ileri araştırmalara ihtiyaç vardır.en_US
dc.description.abstractThe study aimed to investigate the mediating roles of cognitive control and cognitive flexibility in the association between perfectionism and social anxiety. 300 people between the ages of 18-78 participated. Demographic Form, Liebowitz Social Anxiety Scale, Frost Multidimensional Perfectionism Scale, Cognitive Control and Flexibility Questionnaire were used and conducted online via Google Forms. Parallel mediation analysis was performed to test the mediating role of cognitive control and cognitive flexibility on the relationship between perfectionism and social anxiety. The results revealed that cognitive control played a significant mediating role in the relationship between perfectionism and social anxiety. However, cognitive flexibility did not exhibit a mediating role in this relationship. These findings contribute to our understanding of the underlying mechanisms linking perfectionism and social anxiety, highlighting the importance of cognitive control in this association. This study provides valuable insights for researchers, clinicians, and practitioners by shedding light on the specific cognitive processes that may mediate the relationship between perfectionism and social anxiety. Such knowledge can inform the development of targeted interventions aimed at reducing social anxiety symptoms in individuals with perfectionistic tendencies. Further research is warranted to explore additional factors that may influence this complex relationship and to replicate these findings in diverse populations.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİzmir Ekonomi Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPsikolojien_US
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe mediating role of cognitive control and cognitive flexibility on the relationship between perfectionism and social anxietyen_US
dc.title.alternativeSosyal kaygı ve mükemmeliyetçilik arasındaki ilişkide bilişsel kontrol ve bilişsel esnekliğin aracı rolüen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentİEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Psikoloji Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage101en_US
dc.institutionauthorKöroğlu, Damla-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid818938en_US
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File SizeFormat 
5098.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

242
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

116
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.