Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/514
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Özcan, A. Can | - |
dc.contributor.author | Korkmaz, Alkın | - |
dc.date.accessioned | 2023-06-16T12:33:59Z | - |
dc.date.available | 2023-06-16T12:33:59Z | - |
dc.date.issued | 2010 | - |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=ZeTyprYuef2HkaF3xt4wYs65EesFYmgTOhuTvypPMnerfKbbtrf3Ot7Vuuew586L | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14365/514 | - |
dc.description.abstract | 19. yüzyılın sonunda elektriğin icadı o günlerde pek de tahmin edilemeyen ölçüde bir merak duygusu yaratmıştı. Kısa zamanda elektrik ve potansiyel olanakları, ulaşımdan iletişime kadar birçok alanda kullanılacak, insanların gelecekteki hayata dair tahminlerinde vazgeçilmez bir unsur olarak yerini alacaktı. Böyle bir merak ve ilgi ortamında ilk elektrik müzik aleti olarak patent alan Dynamophone icat edilmiş ve ardından görünüşleri benzesin veya benzemesin, benzer prensiplerle, elektriğin frekansı ve voltaj kontrolüne dayalı olarak çalışan müzik aletleri art arda tasarlanmaya başlamıştır.Yirminci yüzyılın ilk yarısında üretilen bu müzik aletlerinin hemen hiçbiri 1950'lerden sonraya kalamamış, tarihten silinip gitmişlerdir. Fakat onların açtığı yolda geleneksel müzik aletlerine, onlara oranla daha çok benzeyen, bu anlamda daha tutucu, elektrik-akustik prensiple çalışan müzik aletleri büyük bir ivme ile üretilmeye başlamışlardır. En önemlilerinden biri Hammond firmasının ürettiği kilise orguna oranla çok daha küçük olan ve temelde küçük kiliseler için üretilen elektrik org diye isimlendirilen bu çalgı aletleri 1960'lardan sonra çok büyük bir gelişme göstermiş, kısa zamanda elektrikten elektroniğe ve sonra da dijital prensiple çalışan müzik aletlerine dönüşmüşlerdir.1970'lerden itibaren tasarımın bir meslek olarak öneminin anlaşılması, bu müzik enstrumanı ve endüstriyel ürün arasında yer alan elektronik klavyeli çalgılara yeni bir boyut getirmiş ve müziğin evrimine de olumlu veya olumsuz etkileri olan sonuçlar doğurmuştur. Akustik müzik aletlerine göre birçok kısıtlayıcıdan bağımsız olarak üretilebilen, performansları ve kapasitelerini arttırmak adına büyük yatırımlarla desteklenen ve özelleşmiş tasarımcılar tarafından tasarlanan bu çalgılar icracılık ve bestecilik alanlarında önemli etkilere sahiptir. Bu çalışma klavyeli çalgı arayüz tasarımı bağlamında endüstriyel ürün tasarımının müziğin evrimine olan etkisine ışık tutmayı hedeflemektedir. | en_US |
dc.description.abstract | Dynamophone was patented as the first electronic instrument of the history, and then whether their looks are similar or not, many electronic instruments have been manufactured whose sound production or modification principles are dependent on frequency and voltage control. Almost all of these electronic instruments designed in the first half of the 20th century couldn?t survive after 1950s. However, in the way they opened other keyboard instruments evolved; which resemble conventional acoustic instruments, and therefore regarded as being much conservative in comparison.These instruments have gained enormous importance after 1960s due to improving technology, and second half of this century witnessed important shifts in the technology, which in turn altered their working principles. These electric keyboards became popular and in a few decades they became rivals of conventional instruments. This research tries to elaborate on the way they evolved and what consequences they have in development of music in our century.At the turn of the 19th century the invention of the electricity brought about enthusiasm and curiosity which could hardly be predicted before. In a short period of time electricity and its possibilities would start to be adapted to many fields from transportation to telecommunication, and take its indispensible place in future prophecy. In those years the Dynamophone (the first patented electric musical instrument) was invented and then whether their looks are similar or not, many electronic instruments have been designed whose sound production or modification principles are similarly dependent on frequency and voltage control.Almost all of these electronic instruments designed in the first half of the 20th century couldn?t survive after 1950s. However, in the way they opened other keyboard instruments evolved; which resemble conventional acoustic instruments, and therefore regarded as being more conservative in comparison. One of the most important electric keyboards is Hammond organ, which was designed as a rival to church organ and works with electromechanical principles. These instruments have gained enormous importance after 1960s due to improving technology, and second half of this century witnessed important shifts in the technology, which in turn altered their working principles from electric to electronic and digital circuitry.After 1970s, the importance of design has been understand better, and that in turn opened new horizons in electronic keyboard design, which stands at the intersection of industrial design and conventional instrument design. Designerly ways of musical keyboard manufacturing has influenced the evolution of music in both positive and negative ways. These electronic keyboard instruments which are designed by specialised designers without many limitations of conventional instruments and supported by major investments in order to improve their capability and performance have important outcomes on composition and virtuosity. This research tends to elucidate on the influence of industrial design on the evolution of music in the context of musical instrument interface design. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | İzmir Ekonomi Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Güzel Sanatlar | en_US |
dc.subject | Fine Arts | en_US |
dc.subject | Arayüz tasarımı | en_US |
dc.subject | Interface design | en_US |
dc.subject | Etkileşim | en_US |
dc.subject | Interaction | en_US |
dc.subject | Klavye | en_US |
dc.subject | Keyboard | en_US |
dc.subject | Müzik aletleri | en_US |
dc.subject | Musical instruments | en_US |
dc.subject | Tasarım | en_US |
dc.subject | Design | en_US |
dc.title | Analysis of musical keyboard interface design: A study on keyboard ? performer interaction | en_US |
dc.title.alternative | Müzik klavyeleri arayüz tasarımının analizi: Klavye ? icracı etkileşimi üzerine bir çalışma | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dc.department | İEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 164 | en_US |
dc.institutionauthor | Korkmaz, Alkın | - |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 264800 | en_US |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.openairetype | Master Thesis | - |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
CORE Recommender
Page view(s)
68
checked on Nov 25, 2024
Download(s)
14
checked on Nov 25, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.