Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/5193
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHasirci, Deni̇z-
dc.contributor.authorTelek Altıparmakoğulları, Ceyda-
dc.date.accessioned2024-03-03T13:51:25Z-
dc.date.available2024-03-03T13:51:25Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=S2eMu1TIwY_v4mYv58xAr3vw0QNsMMGGU9ctppomTCkOxYMmm1Hl9r2XSyFcwlZX-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14365/5193-
dc.description.abstractDuyusal deneyim çalışmaları turistlerin yaşamış oldukları deneyimlerinde duyuların öenmli bir etkiye sahip olduğunu ortaya koymuştur. Turizm sektörü ülke ekonomisi açısından önemli bir yere sahiptir. Turizm ile ilgili yapılan çalışmalar, beş duyunun etkileşim tabanlı deneyim ve turistik deneyim stratejileri geliştirmek için önemini ortaya koymaktadır. Bunun için doğru atmosferi tasarlamak ve geliştirmek oldukça önemlidir. Tezin amacı, Mısır Çarşısı gibi turistik bir örnek atmosfer üzerinden duyusal deneyimi anlamak ve bu deneyimin duyusal bir haritasını oluşturmak hedeflenmiştir. Çalışma, turistik atmosferin beş duyu ile nasıl algılandığını keşfederek tasarım disipline katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. Ayrıca bu kapsamda turist deneyimini ve turist tercihinin duyusal deneyim yönlerini keşfedilmesi ile turistik atmosferler ve çevrelerine yönelik tasarım ve iyileştirme çalışmalarına yönelik yeni öngörülerin ortaya çıkarılması planlanmıştır. Turistik deneyim ve turistik atmosferde tasarım disiplinlerinin nasıl etkileşim kurduğunun duyusal deneyimlerin araştırılmasıyla farkındalığın sağlanacağı öngörülmektedir.en_US
dc.description.abstractResearch has shown that multi-sensorial experiences have a major impact on preference of the tourists' shopping experience and shopping, touristic atmosphere. Tourists constitute an important consumer group in the total Turkish market. Previous studies on tourism show that, the five senses enhance effective communication-based experience and touristic experience strategies that are important to improve the objectives and performance of tourism organizations by designing the right atmosphere. The aim of the study is to understand the sensory experience through a touristic exemplary atmosphere such as, Spice Bazaar in Istanbul, Turkey, and to create a sensory mapping. It is planned to understand the experience through the well-known example of Spice Bazaar and to create a sensory map of this experience. The dissertation aims to contribute to the discipline of interior design and window display design areas by exploring how touristic atmosphere is perceived through the five senses. The objective of this study is to describe the tourist experience and tourist preference in terms of sensorial experience, and thus the study is planned to give the new insights for the design of the touristic atmosphere in creating new touristic environments. It is predicted that an understanding of how design disciplines interact will be achieved regarding touristic experience and touristic atmosphere through research of sensory experiences.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİzmir Ekonomi Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEndüstri Ürünleri Tasarımıen_US
dc.subjectIndustrial Designen_US
dc.titleDesigning the Sensory Tourist Experience: Spice Bazaaren_US
dc.title.alternativeDuyusal Turist Deneyimi Tasarımı: Mısır Çarşısıen_US
dc.typeDoctoral Thesisen_US
dc.departmentİEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Tasarım Çalışmaları Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage229en_US
dc.institutionauthorTelek Altıparmakoğulları, Ceyda-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid839338en_US
dc.identifier.scopusqualityN/A-
dc.identifier.wosqualityN/A-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypeDoctoral Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File SizeFormat 
5193-839338.pdf8.5 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

190
checked on May 19, 2025

Download(s)

62
checked on May 19, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.