Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/52
Title: | Optimization approaches for specific airport operations | Other Titles: | Belirli havaalanı operasyonlarında optimizasyon yaklaşımları | Authors: | Süğüt, İpek | Advisors: | Örnek, Mustafa Arslan | Keywords: | Endüstri ve Endüstri Mühendisliği Industrial and Industrial Engineering |
Publisher: | İzmir Ekonomi Üniversitesi | Abstract: | Birçok havaalanının operasyon bölümü hergün çok önemli problemleri yürütmek durumundadır. Bunlardan bazıları kapı atama problemi (GAP), kontuar atama problemi (CAP), bagaj atama problemidir (BCAP). Bu tarz problemleri çözebilmek ve karmaşıklığıyla baş edebilmek için birçok çalışma yapılmış ve birçok yaklaşım öne sürülmüştür. Bu tezin içerdiği problemlerden biri olan kapı atama probleminin amacı, havaalanına gelen her bir uçuşu istenen özelliklere göre uygun bir kapıya atamaktır ve aynı zamanda bu atamayı yaparken müşteri memnuniyetini ve havaalanının operasyonel verimliliğini de maksimum seviyede tutmak amaçlanmıştır. Tezin içerdiği ikinci problem olan kontuar atama probleminin amacı ise havaalanında bulunan sınırlı sayıdaki kontuar kaynağını ihtiyaç belirten havayolu firmalarını uçuşlarının servisini yapmak üzere etkili bir biçimde dağıtmaktır. Bu dağıtımı yaparken havaalanının sahip olduğu bütün kısıtlamalar göz önüne alınır. Belirtildiği gibi tez, kapı atama ve kontuar atama problemleri için matematiksel modeller ve ayrıştırma sezgiselleri sunmaktadır. Many operation managers of airports face daily with some important problems such as the gate assignment problem (GAP), counter assignment problem (CAP), baggage carousels assignment problem (BCAP) etc. In order to solve these problems and tackle its complexity, many researches have been done. The objective of the gate assignment problem (GAP) is assigning each flight to an available gate while maximizing both conveniences to passengers and the operational efficiency of airport. In the counter assignment problem (CAP), the objective is to find a satisfactory allocation, given limited check-in counter resources that can adequately fulfill the requirements of each airline and at the same time meet all other constraints the airport may have. Our study covers both the gate assignment problem (GAP) and counter assignment problem (CAP) with the description of mathematical formulations and resolution methods such as decomposition algorithms. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cbOXH84ZayrLjc0tI-QXKgC3voW7SRDUOaVOI4MwzqiGzC3N-8nU3rRndv0YmfcK https://hdl.handle.net/20.500.14365/52 |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Page view(s)
78
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
30
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.