Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/5267
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Öner, Asli Ceylan | - |
dc.contributor.author | Doyuran, Aslıhan | - |
dc.date.accessioned | 2024-03-30T11:37:19Z | - |
dc.date.available | 2024-03-30T11:37:19Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpsXA_aylq_3unSwofB_mtFMXpuhtpUaCc4Aghi0O6vFVM | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14365/5267 | - |
dc.description.abstract | Bu tez, Z kuşağının yaşam, çalışma ve sosyalleşme pratiklerini, bu kuşağın sosyal ve kültürel tercihleriyle ilişkili olarak analiz etmektedir. Çalışmanın önemi, bu kuşağın sanal ortama son derece bağlı olması ve küresel sorunların etkilerini hissetmelerinde yatmaktadır. Bu araştırma, küresel ve aynı zamanda yerel olayların Z kuşağının yaşam biçimi üzerindeki etkisini vurgulamaktadır. Literatür, Z Kuşağı üyelerinin çevrelerine karşı son derece duyarlı olduğunu göstermektedir. Sonuç olarak, Z Kuşağının ihtiyaçları ve tutumları değişmiştir. Bu araştırmada Z Kuşağı 1996-2012 yılları arasında doğan bireyleri kapsamaktadır. Araştırma metodolojisi iki katmandan oluşmaktadır. İlk olarak, İzmir Ekonomi Üniversitesi Mimarlık Bölümü son sınıf öğrencileri ve yeni mezun mimarlara bir anket uygulanmıştır. Seçilen grup, mekân kavramı konusunda yüksek bir bilince sahiptir. Bu nedenle fiziksel ve sanal mekanlarda yaşama, çalışma ve sosyalleşme alışkanlıklarına ilişkin eğilimlerini anlamakta fayda vardır. İkinci bölüm, Z kuşağının mekan tercihleri hakkında daha derinlemesine bilgi edinmek için son sınıf mimarlık öğrencisi ve yeni mezun mimarlardan oluşan bir odak grubuna dayanmaktadır. Sonuçlar, Z kuşağının dijitalleşme nedeniyle dünyaya her zamankinden daha bağlı olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, fiziksel mekana ve yüz yüze etkileşime duydukları ihtiyaç da yadsınamaz. | en_US |
dc.description.abstract | This thesis analyzes the living, working, and socializing practices of Generation Z in relation to the social and cultural preferences of that generation. The significance of the study lies in the fact that this generation is highly connected to virtual space and they feel the effects of global issues. This research highlights the impact of global but also local events on Generation Z's trajectory of living. The literature suggests that Generation Z members are highly responsive to their surroundings. Consequently, the needs and attitudes of Generation Z changed. In this research, Generation Z includes individuals born from 1996 to 2012. The research methodology is composed of two layers. First of all, a survey was administered to the senior architecture students and newly graduated architects from the Izmir University of Economics Department of Architecture. The selected group have a high consciousness about the notion of space. For this reason, it is beneficial to understand their tendencies regarding living, working, and socializing habits in physical and virtual spaces. The second part is based on a focus group of senior architecture students and recent graduates to get more in-depth insight into the space preferences of Generation Z. The results indicate that Generation Z is connected to the world more than ever because of digitalization. However, their needs for physical space and in person interaction is undeniable. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | İzmir Ekonomi Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Mimarlık | en_US |
dc.subject | Architecture | en_US |
dc.title | The spatial interpretation of generation Z's social, living, and working practices | en_US |
dc.title.alternative | Z jenerasyonun yaşam, sosyalleşme ve çalışma pratiklerinin mekansal yorumlanması | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dc.department | İEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Mimarlık Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 153 | en_US |
dc.institutionauthor | Doyuran, Aslıhan | - |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 850475 | en_US |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairetype | Master Thesis | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
5267-850475.pdf | 7.85 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
136
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
24
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.