Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/557
Title: Luxury and design: Luxury as a historical and cultural design phenomenon
Other Titles: Lüks ve tasarım: Tarihsel ve kültürel bir tasarım olgusu olarak lüks
Authors: Dinç, Zeynep
Advisors: Özcan, A. Can
Keywords: Ekonomi
Economics
Lüks
Luxury
Reklamlar
Advertisements
Sosyal değişme
Social change
Tarihsel gelişim
Historical development
Tasarım
Design
Tüketim
Consumption
Ürün tasarımı
Product design
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Lüks, insanlık ve tasarım açısından tarihsel ve kültürel değerleri olan bir kavram, ve kesin ya da genel bir tanımlamanın zor olduğu bir sözcüktür. Genellikle lüks üzerine olumsuz eleştirilere sebep olan yorum karmaşası, lüksü ihtiyaç ile kıyaslama dürtüsünün sonucudur. Halbuki, lüks ürün veya servis tasarımı, değerlendirilmesi gereken ayırt edici özelliklere sahiptir.Bu çalışmanın amacı; 'lüks'ü bireylerin ve toplumların tarihsel ve kültürel gelişim süreçlerinde devamlı olarak değişen bir tasarım olgusu olarak analiz etmek, ve ürün ve servis tasarımlarını lüksleştiren özellikler doğrultusunda bir 'lüks' tanımı önermektir. Bu doğrultuda, lüks hem terim hem de kavram olarak tanımlanmış ve yapılandırılmış, lüks ürün özellikleri açığa çıkarılmış, lüks tasarımın tarihsel ve kültürel yönleri - endüstri ve tasarım ilişkili genel bir bakış açısıyla - sorgulanmış, ve çağdaş/güncel lüks - tüketim, marka ve medya üzerinden - incelenmiştir. Devamında, analiz edilen bilgi ve süreçlere bağlı olarak, üç farklı çalışma hazırlanmıştır. İlk çalışma, lüksün reklam yoluyla nasıl tanıtılabileceği üzerinedir; ikinci ve üçüncü çalışmalar ise, lüksün 'lüks özellikleri' üzerinden ürün ve servis tasarımında incelenmesi üzerinedir.
Luxury is a concept that has historical and cultural values in terms of humanity and design, and a term that is difficult to define certainly or universally. The confusion of interpreting luxury that generally causes negative critisicms about luxury, is a result of the impulse to compare it with necessity. However, a luxury design whether a product or service has distinctive features that should be appreciated.The aim of this study is to analyze 'luxury' as a continuously mutable design phenomenon through historical and cultural progress of individuals and societies, and to suggest a 'luxury' definition through luxury qualifications of product and/or service designs. Thus, both the term and concept of luxury has been defined and structured, the characteristics of a luxury good have been revealed, the historical and cultural aspects have been interrogated - through a general historical line related to industry and design - and the contemporary luxury has been investigated - through consumerism, branding and media. Then, related to analyzed informations and progresses, three case studies have been prepared. The first study is on to concretize how luxury can be advertised; on the other hand, the second and third studies are on to analyze luxury through 'luxury qualifications' in a product design and a service design.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=NtBAevXNhYaNqJFoAcdBduReXmF76SkmoGkk7WqFx4niXBYYZ3ZQft64Adl5e3LZ
https://hdl.handle.net/20.500.14365/557
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
557.pdf3.55 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

794
checked on Nov 25, 2024

Download(s)

518
checked on Nov 25, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.