Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/5749
Title: Social anxiety and procrastination: The roles of cognitive avoidance and fear of negative evaluation
Other Titles: Sosyal kaygı ve erteleme: Bilişsel kaçınma ve olumsuz değerlendirilme korkusunun rolü
Authors: Olkun, İpek
Advisors: Öğütçü, Yasemin Meral
Keywords: Psikoloji
Psychology
sosyal kaygı
kronik erteleme
olumsuz değerlendirilme korkusu
bilişsel kaçınma
social anxiety
chronic procrastination
fear of negative evaluation
cognitive avoidance.
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Sosyal kaygı, yaygın bir psikolojik sorun olup, büyük ölçüde sosyal durumlarda hissedilen korku ile ilişkili kaçınma davranışlarıyla karakterize edilir ve bu davranışlar altta yatan mekanizmanın önemli bir bölümünü oluşturur. Bilişsel modele göre kaçınma davranışları sosyal kaygıyı sürdürücü rol oynamaktadır. Erteleme davranışı çeşitli faktörlere bağlı olarak ortaya çıkan kişilerin yaşamlarında organizasyonel problemler yaratan bir işlevsiz baş etme stratejisi olarak ele alınmaktadır. Çeşitli çalışmalarda ertelemenin sosyal kaygılı kişilerce kullanılan bir kaçınma davranışı olduğuna değinilmiştir. Ancak literatürde sosyal kaygı ve erteleme ilişkisini bilişsel, duygusal ve davranışsal bileşenleri bir arada ele alarak inceleyen bir çalışmaya rastlanmamıştır. Bu araştırmada sosyal kaygının önemli bir bileşeni olan olumsuz değerlendirilme korkusu ile kaygı ile ilişkili bozukluklarda sıklıkla başvurulan bir baş etme stratejisi olan bilişsel kaçınmanın sosyal kaygı ile erteleme ilişkisindeki aracı etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemi 19-71 yaş aralığındaki 357 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışma verilerinin toplanmasında Demografik Bilgi Formu, Liebowitz Sosyal Kaygı Ölçeği, Olumsuz Değerlendirilme Korkusu Ölçeği – Kısa Form, Bilişsel Kaçınma Ölçeği ve Genel Erteleme Eğilimi Ölçeği ile çevrimiçi olarak toplanmıştır. Sonuçlar olumsuz değerlendirilme korkusu ve bilişsel kaçınmanın sosyal kaygı ve erteleme eğilimi arasındaki ilişkide aracı rol oynadıklarını göstermiştir. Çalışmada bu sonuçlara ek olarak bilişsel kaçınmanın alt boyutlarının da sosyal kaygı ve erteleme ilişkisindeki rolü incelenmiş, yalnızca düşünceleri değiştirme isimli alt boyutun anlamlı bir aracılık rolüne sahip olduğu bulunmuştur. Bu sonuçlara bağlı olarak çalışmanın klinik psikoloji alanında bilişsel-davranışçı yaklaşımlara teorik ve pratik açıdan katkı sağlayacağı öngörülmektedir.
Social anxiety, a prevalent psychological problem, is largely characterized by a fear of social situations related to avoidance behaviors, which constitute a significant portion of the underlying mechanism. According to the cognitive model, avoidance behaviors maintain social anxiety. Procrastination, regarded as a dysfunctional coping strategy that creates organizational problems in individuals' lives, emerges due to various factors. Several studies have indicated procrastination as an avoidance behavior utilized by socially anxious individuals. However, no study has been found in the literature that examines the relationship between social anxiety and procrastination by considering cognitive, emotional, and behavioral components together. This study aims to investigate the mediating effect of cognitive avoidance and fear of negative evaluation on the relationship between social anxiety and procrastination. The sample of the study consists of 357 participants aged between 19-71 years. Data was collected online via Demographic Information Form, Liebowitz Social Anxiety Scale, Fear of Negative Evaluation Scale - Short Form, Cognitive Avoidance Scale, and General Procrastination Tendency Scale. The results have shown that fear of negative evaluation and cognitive avoidance mediate the relationship between social anxiety and procrastination. In addition to these results, the role of the sub-dimensions of cognitive avoidance in the relationship between social anxiety and procrastination was examined in the study, and it was found that only the sub-dimension -thought substitution- has a significant mediating role. Based on these results, it is anticipated that the study will contribute theoretically and practically to cognitive-behavioral approaches in the field of clinical psychology.
Description: 28.02.2025 tarihine kadar kullanımı yazar tarafından kısıtlanmıştır.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.14365/5749
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

132
checked on Apr 14, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.