Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/5895
Title: The Effect of Social Presence on Task Performance and Sense of Presence in Virtual Reality
Other Titles: Sanal Gerçeklik Ortamında Sosyal Varlığın Görev Performansına ve Bulunuşluk Hissine Etkisi
Authors: Yıldırım, Aybars
Advisors: Erdeniz, Burak
Keywords: Psikoloji
Psychology
Abstract: Sanal gerçeklik (VR) teknolojisinin gelişimi, kullanıcıların dijital ortamlarla etkileşim biçimini önemli ölçüde dönüştürerek fiziksel sınırların ötesine geçen kapsamlı deneyimler sunmaktadır. Bu çalışma, VR sınıf ortamında sosyal varlığın bilişsel görev performansı ve varlık hissi üzerindeki etkisini incelemektedir. Katılımcılar, sanal insan avatarları ve arka plan insan sesleri içeren 'sosyal' bir koşula veya bu unsurların bulunmadığı 'sosyal olmayan' bir koşula rastgele bir şekilde atanıp bir 'zihinsel döndürme testi' tamamlamış ve varlık hissi, sosyal varlık ve sosyal anksiyete ölçen anketlere yanıt vermiştir. Sonuçlar, sosyal koşuldaki katılımcıların görev performansının anlamlı derecede yüksek olduğunu ancak varlık hissinin sosyal olmayan koşula göre daha düşük olduğunu göstermiştir. İki koşul arasında sosyal anksiyete seviyelerinde anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Ayrıca, cinsiyet ve önceki VR deneyiminin, görev performansını anlamlı bir şekilde etkilediği gözlemlenmiştir. Bu bulgular, VR'deki sosyal ipuçları ile kullanıcı performansı arasındaki karmaşık ilişkiyi ortaya koyarak, sosyal varlık unsurlarının bilişsel görevleri artırma potansiyeline sahip olduğunu, ancak kapsamlı deneyimi azaltabileceğini göstermektedir. Bu araştırma, VR uygulamalarında bireysel farklılıkların dikkate alınmasının önemini vurgulamakta ve daha etkili ve çekici VR ortamlarının tasarımı için içgörüler sunmaktadır.
The advancement of virtual reality (VR) technology has significantly transformed how users engage with digital environments, offering immersive experiences that extend beyond physical limitations. One of the most important concepts to help us understand these experiences is the sense of presence. Sense of presence refers to the feeling of actually being in the virtual environment (VE). This study examines the impact of social presence on the cognitive task performance and the sense of presence in a VR classroom setting. Participants were assigned to either a 'social' condition, featuring virtual human avatars and background human sounds, or a 'non-social' condition without these elements. During the experiment participants completed a mental rotation task and responded to questionnaires that measure sense of presence, social presence, and social anxiety. Results indicated that participants in the social condition exhibited significantly higher task performance but reported a lower sense of presence compared to the non-social condition. No significant difference was observed in social anxiety levels between the two conditions. Additionally, further explanatory analysis showed that gender and prior VR experience significantly influenced task performance. These findings suggest a complex relationship between social cues in VR and user performance, highlighting the potential for social presence elements to enhance cognitive task performance while potentially diminishing the sense of presence. This research underscores the importance of considering individual differences in VR applications and provides insights for designing more effective and engaging VR environments.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=LY6e5xGA7WWUpEdrBmEPLnEvjpPX3I3rv0puWRernWWFfs__fQIPOSaqYZ703l_L
https://hdl.handle.net/20.500.14365/5895
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.