Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/593
Title: Improving profits by optimizing speed on shipping routes
Other Titles: Deniz taşımacılığı güzergahlarında hız optimizasyonu ile kar iyileştirme
Authors: Kasapoğlu, Cansu Saadet
Advisors: Adıvar, Burcu
Keywords: Optimal seyir hızı
Gemi yakıt tüketimi
Gemi kapasitesi ve Kar artırımı.
Payload
Optimal ship speed
Ship capacity and Profit maximization
Ulaşım
Transportation
İşletme
Business Administration
Akaryakıt
Fuel oil
Deniz yolu taşımacılığı
Sea transportation
Emisyon
Emission
Gemiler
Ships
Kar hesaplaması
Profit computation
Maliyet iyileştirme
Cost optimization
Rota belirleme
Routing assignment
Taşıma maliyetleri
Transportation costs
Taşımacılık
Transportation
Uluslararası deniz taşımacılığı
International maritime transport
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Deniz taşımacılığı, geniş kapasitesi, güvenilirliği ve düşük maliyetleri nedeniyle çok tercih edilen bir taşımacılık türüdür. Küresel ticaretin 90% 'ı deniz taşımacılığı ile yapılmaktadır (Yenal, 2011). Artan gemi hacimlerinin ve kapasitelerinin emisyon azalımına olan etkisi araştırmacıların dikkatini çekmiştir. Emisyon ve yakıt tüketiminde azalıma gidilmesi için çesitli çalışmalar yapılmıştır. Başta gemi tasarımı, motor büyüklüğü, gemi şartları, yük ve seyir hızı olmak üzere deniz taşımacılığında yakıt tüketimini etkileyen birçok faktör vardır. Literatürde birçok araştırma, uluslararası gemi taşımacılığında emisyon salınımını azaltma amacıyla rotalama ve hız belirleme konularına yoğunlaşmıştır. Bu tezin amacı ise, literatürdeki mevcut çalışmaları geliştirerek seyir hızına ek olarak geminin toplam ağırlığını da göz önüne alan yeni bir kar artırımı modeli elde etmektir. Bu çalışma, maksimum karlılık sağlayan seyir hızını bulmaya çalışırken, yükleme ve boşaltma miktarları, değişken talep ve farklı yük tiplerini de ele almaktadır.
Maritime transportation is the most preferable transportation mode due to large capacity without overdraft restrictions, reliability and low cost. Maritime transportation accounts for 90% of the global trade (Yenal, 2011). Increased volumes with ever expanding ship capacities draw the researchers' attention to sustainability issues including reduced fuel consumption and reduced emissions in maritime transportation. Fuel consumption depends on several factors including ship design, engine size, ship condition, payload and sailing speed. In the literature, there are studies focusing on the reduction of the international maritime transportation costs by optimizing ship routing and sailing speeds. The aim of this thesis is to review the existing studies in the literature and to develop new mathematical programming models that consider payload and sailing speed simultaneously to maximize the profit. While trying to find optimal speed, we also consider payload effect, demand variability and two types of loads, namely, time-sensitive and time-insensitive goods.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=X-M9ZoIuIoNTj2P7iY13hZJbK0ZQQKjF5V84OKMegTRL1u3xJuBR9tEWmJdG1Jkz
https://hdl.handle.net/20.500.14365/593
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
3916-407512.pdf1.78 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

252
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

10
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.