Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/634
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKip, Sema Mişçi-
dc.contributor.authorErdoğan, Emircan-
dc.date.accessioned2023-06-16T12:38:48Z-
dc.date.available2023-06-16T12:38:48Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sY7m19PfcL6F1NUw-cr80BXegDhC_esfeGVoBhuNYOBkW3nSPOlmDcUgAexyesfI-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14365/634-
dc.description.abstractMarka kişiliği, markaların konumlandırma ve farklılaşma süreçlerinde kullanılan etkili bir bileşendir. Çalışmanın uygulama kısmında Geuens, Weijters ve De Wulf (2009) tarafından geliştirilen marka kişiliği ölçeği marka kişiliklerini ölçmek amacıyla Apple ve Samsung markalarına uygulanmıştır. Katılımcıların büyük bölümü teknolojiyi takip eden genç kitle tarafından oluşturulmaktadır. Yapılan analizlere göre Samsung ve Apple'ın 2014 yılı akıllı telefon televizyon reklamlarından algılanan marka kişilikleri arasında önemli fark olduğu gözlemlenmiştir. Sonuçlara göre Samsung ve Apple'ın reklamlarının algılanan marka kişiliklerini etkilediği saptanmıştır.en_US
dc.description.abstractBrand personality is one of the most influential aspects of differentiation and positioning for brands. This study uses a survey analysis that is based on the new brand personality scale developed by Geuens, Weijters and De Wulf (2009) to measure Samsung and Apple's brand personalities through advertisements. The sample of the study was defined as young people who are assumed to be keeping up with the latest developments of technology. The analysis of the data collected revealed that there is a significant difference between perceived brand personalities of 2014 smartphone TV ads of Apple and Samsung. According to the results, advertisements influence perceived brand personalities of Samsung and Apple.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİzmir Ekonomi Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectmarkaen_US
dc.subjectmarka kişiliğien_US
dc.subjectreklamcılıken_US
dc.subjectAppleen_US
dc.subjectSamsungen_US
dc.subjectbranden_US
dc.subjectbrand personalityen_US
dc.subjectadvertisingen_US
dc.subjectAppleen_US
dc.subjectSamsungen_US
dc.subjectReklamcılıken_US
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectİşletmeen_US
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.subjectKimliken_US
dc.subjectIdentityen_US
dc.subjectMarkaen_US
dc.subjectBranden_US
dc.subjectMarka kimliğien_US
dc.subjectBrabd identityen_US
dc.subjectMarka kişiliğien_US
dc.subjectBrand personalityen_US
dc.subjectReklam çözümlemesien_US
dc.subjectAdvertisement analysisen_US
dc.subjectReklamlaren_US
dc.subjectAdvertisementsen_US
dc.subjectTelefonen_US
dc.subjectTelephoneen_US
dc.subjectTelekomünikasyon endüstrisien_US
dc.subjectTelecommunication industryen_US
dc.titleThe impact of advertisements on consumer perception of brand personality: An analysis of Apple and Samsung smartphone advertisementsen_US
dc.title.alternativeReklamların marka kişiliği algısı üzerindeki etkileri: Samsung ve Apple akıllı telefon reklamları üzerine bir araştırmaen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentİEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Medya Ve İletişim Çalışmaları Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage123en_US
dc.institutionauthorErdoğan, Emircan-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid381917en_US
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File SizeFormat 
3961-381917.pdf891.59 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

1,354
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

722
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.