Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/6490
Title: Görsel Not Alma ve Tasarım Eğitimindeki Rolü: Lisans Tasarım Öğrencilerinin Farkındalık ve Kullanımına Yönelik Bir İnceleme
Visual Note-Taking and Its Role in Design Education: A Study on Awareness and Usage Among Undergraduate Design Students
Authors: Denktaşlı, Meryem Nur
Advisors: Wilsing, Markus
Keywords: Güzel Sanatlar
Fine Arts
Abstract: Tasarım eğitiminde görsel eğitim yer alsa da not alma ile ilişkisi yeterince araştırılmamıştır. Bu tez, tasarım öğrencilerinin görsel not almaya yönelik algılarını incelemektedir. Görsel öğrenme ve görsel okuryazarlık teorik çerçevelerine dayanan çalışma, tasarım disiplinlerinde not alma konusunda en iyi uygulamaların göz ardı edilebildiği gerçeğini ele almaktadır. Çalışma, 'Öğrenciler görsel not alma yöntemleri ve yaratıcı gelişimle ilişkisine ne ölçüde aşinadır?' sorusu rehberliğinde bir vaka incelemesine odaklanmaktadır. Bu soru görsel not alma teknikleri, kullanılan yöntemler ve yaratıcı süreçte uygulamalar gibi konularla genişletilmiştir. İzmir Ekonomi Üniversitesi'nden 65 lisans tasarım öğrencisine uygulanan karma yöntemli anketle nicel ve nitel veriler toplanmıştır. Analizler öğrencilerin görsel not almaya dair farkındalığının yüksek olduğunu, çoğunluğun belli ölçüde farkındalık sergilediğini ve dördüncü sınıfların tamamen aşina olduğunu göstermektedir. Görsel not almanın temel motivasyonu hafızayı güçlendirme, ardından kavramsal netlik olarak belirlenmiştir. Yaratıcılığı destekleme motivasyonu daha düşük olup, bilişsel faydaların estetik zevkin önüne geçtiğini göstermektedir. Yazılı notlara görseller eklemek yaygındır ve görsellerin eğitsel ve fikirsel faydaları kabul görmektedir. İlginç biçimde, analog yöntemler hâlâ dijital alternatiflerden daha yaygındır. Kullanım alışkanlıkları, erken dönemde dijital yöntemlerin yaygın olup ilerleyen yıllarda kişiselleştirilmiş yöntemlere kayıldığını göstermektedir. Bulgular, geleneksel yöntemlerin teknolojiye tercih edilmesini vurgulayarak tasarım eğitiminde görsel not alma bilincinin ve reflektif uygulamaların artırılması için fırsatlar önermektedir.
Although visual education is included in design curricula, its relationship with note-taking is underexplored. This thesis examines perception of visual note-taking among design students. Situated within theoretical frameworks of visual learning and visual literacy, it addresses the fact that best practices in note-taking for design disciplines can be overlooked. The research focuses on a case study, guided by the question: How aware are students of visual note taking methods and its relation to creative development?⁠⁠ This is expanded on with questions concerning visual note-taking techniques, methods of visual note-taking used, and implementation in the creative process.⁠ Utilising a mixed-methods questionnaire distributed to 65 undergraduate design students at Izmir University of Economics, the study contains quantitative and qualitative insights. Analysis shows awareness of visual note-taking, with a majority expressing some awareness of visual note-taking and fourth-year respondents demonstrating full familiarity. The main motivation for using visual note-taking is memory enhancement, followed by conceptual clarity. Creativity enhancement is lower, indicating cognitive benefits are prioritised over aesthetic enjoyment. Adding visuals to written notes is commonplace, signifying recognition of visuals' educational and ideational benefits. Interestingly, analogue methods still dominate, surpassing digital alternatives. General patterns of usage indicate that an early focus on more digital methods transitions towards personalised approaches in later years. These findings underscore lingering preferences for traditional methodologies as opposed to technological, and suggest opportunities for increasing awareness and reflective practices in visual note-taking within design education.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5NNqZKwwGohPh6_KCcfp-ox3ZTjLl2OEhAq8ba7dLs7LGgJqFIPeQjGJ8d5ZN5GB
https://hdl.handle.net/20.500.14365/6490
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

32
checked on Oct 20, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.