Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/652
Title: Packaging New Age culture in Turkish media
Other Titles: Türk medyasında Yeniçağ kültürünü paketlemek
Authors: Uslu, Ardıç
Advisors: Işık, Nuran Erol
Keywords: Radyo-Televizyon
Radio and Television
İletişim Bilimleri
Communication Sciences
Foucault
Michel
Foucault
Michel
Görsel-işitsel medya
Visual-auditory media
Medya
Media
Popüler kültür
Popular culture
Söylem analizi
Discourse analysis
Türk basını
Turkish press
Yeni Çağ
New Age
Şifa
Healing
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Türk toplumunda yakın yıllarda sağlıklı yaşama, kişisel gelişime, maneviyata ve tamamlayıcı tıbba duyulan ilgi oldukça artmıştır. Yeni Çağ kavramları arasında yer alan içsel sesini dinlemek, manevi şifa ile şifalanmak, yüksek bir bilince ulaşmak, güçlü ve sevecen Doğa Ana gibi kavramlar Türk toplumuna çok yabancı olan kavramlar değillerdir. Türk medyası sözü edilen kavramları günümüze uyarlayarak onları medya kanalları aracılığı ile bir paketleme halinde sunar . Paketlemenin fikir liderleri tarafından, New Age bir popülerleştirme ve yaygınlaştırma dili olarak kullanılması tezin amacı konusunda önemli bir yer tutar. Yeni Çağ Kültürünün Paketleme halinde medya kanallarında popülerleştirme amacı ile sunulması, var olan Yeni Çağ dilini yeniden tanımlar. Bu tezin amacı Yeni Çağın Kültürünü Paketlemek adlı dilin, fikir önderleri tarafından nasıl kullanıldığını açıklayarak bu dilin söylemini açıklamaktadır. Bu söylemin nasıl bir Panacea halinde sunulmasını da açıklamayı amaçlayacak şekilde, medya kanallarından seçilen popüler kitap ve popüler televizyon kanallarının söylem analizi yapılacaktır.
Recent years shown an increasing interest in the alternative medicine, self-awareness, healthy lifestyles, spirituality and self-help issues in the Turkish Society. New Age concepts as reaching to a higher state of consciousness, listening ones own inner-voice, spiritual healing, oneness consciousness are not alien to Turkish society. Turkish media redefined the ancient medicine of Anatolian culture redefined ways of healing and presented them as of somethingbrand new, as Packaging. Use of Packaging constitutes the promotion of New Age. Opinion Leaders or so-called Guru's of New Age are important conributors in the formation of the Packaging New Age language. Language of Packaging New Age Culture is created and promoted in Media Outlets. The aim of this work is to reveal the language of Packaging New Age culture that is being used in Media Outlets by Opinion Leaders or so-called Guru's. To reveal this discourse that is being presented as a Panacea, popular New Age books as well as popular New Age Tv pogrammes will be analysed.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=rcbWnuqW6HxCZ_98ARapgvTcNPA6npKE0tj76DBZbviop91xkUPbhGpeIQaTjBER
https://hdl.handle.net/20.500.14365/652
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
3981-327438.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

96
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

10
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.