Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/78
Title: Authorship in the architecture of the information age
Other Titles: Enformasyon çağı mimarlığında müellifiyet
Authors: Cabbaroğlu, İrem
Advisors: Yılmaz, Ahenk
Keywords: Enformasyon Çağı
İşlemsel Tasarım
Dijital Mimarlık
Müellifiyet
Oluş Makinası
Mimari Tasarım Süreci
Information Age
Computational Design
Digital Architecture
Authorship
Becoming-Machine
Architectural Design Process
Mimarlık
Architecture
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Günümüzde gelişmiş dijital teknolojilerin mimari tasarım sürecinde kullanılması, mimarın mimari ürünün yaratıcı müellifi olarak pozisyonunu sorgulatmaktadır. Enformasyon Devrimi ile daha da yaygin olarak tartisilmaya baslanan ve antroposentrik olmayan bir ontolojik sistem ve etkileri, dunyayi, mimarligi, mimari surecleri ve dolayisi ile mimari muellifiyet kavramini donusturmektedir. Edebiyat teorisindeki müellifiyet tartışmaları, metafor olarak kullanilarak, calisma boyunca, Dijital tasarim sureclerinde etkin olan muellifiyet sustemi nedir? ve Mimar ya da insan, dijital tasarim sureclerinde makina kavramina gore nasil bir pozisyon almaktadir? sorularinin sorulmasina zemin hazirlamistir. Bu çalışmada, Terzidis ve Belesky tarafindan ortaya atilip Delanda`nin algoritmalar ve mimarlik konusunda katkilarda bulundugu dijital mimarlik kategorizasyonlari, Deleuze`un ontolojik sistemi baglaminda tartisilmaktadir.Bu amac ile olusma, Deleuze`un yaratici sistemine ait faz uzayi, Persona, urun kavramlari, ayrica, cok katlilik, sanallik ve olus makinasi kavramlari dijital teknolojiler ile iliskilenme yontemleri ve bunlarin dogurdugu müellifiyet formlarını tartışmak amacı ile kullanılmıştır. Mimarlığın Deleuze? un ontolojik sistemi ile algılanması, insan, makina ve diğer varlıkların farklı kategoriler olmadığı ve bu varlıkların makinik birleşimler oluşturduğu, her tasarım süreci için özgün ve özelleştirilmiş müellifiyet formlarına zemin hazırlamaktadır.
The role of the architect as the author of architectural work is being challenged due to the use of advanced digital technologies in architectural design process. A non-anthropocentric ontological system that has become more profound with the Information Revolution and its implications are transforming the world and giving birth to new conceptions in architecture, its processes and therefore its author. The debates on authorship in literary theories are used metaphorically throughout this thesis to pose the questions: What is the authorial system that runs within the digital design processes? Where does the architect as human stand in relation to machines in these processes?. The categorizations of digital architecture by Terzidis, Belesky and DeLanda`s studies on algorithms are discussed in terms of Deleuzian system of ontology since it provides a relative basis to explore a new conception of the architectural creation process in this study. The concepts of phase space, persona, outcomes, multiplicities, virtualities and becoming-machine are utilized to study the modes of design with digital technologies in architecture and the forms of authorship they manifest. A Deleuzian ontological stance in architecture suggests an authorial system in which human, machine and other entities are not distinct categories and their power to form machinic assemblages provide unique, customized modes of authorship for each design process.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=iTkOhwevEenJZ3onUvs52qC2mm4ovcdCYozUtKIS3dJ-68hkK54lrqULkYfZSKuA
https://hdl.handle.net/20.500.14365/78
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
78.pdf1.96 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

114
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

100
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.