Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/209
Title: Self-organization theory of gentrification: Exploring individual branding practices in the emergence of Gastro-Urla
Other Titles: Kendi kendine örgütlenen mutenalaşma kuramı: Bağımsız markalaşmaların Gastro-Urla'nın ortaya çıkışında incelenmesi
Authors: Taştan, İrem
Advisors: Uzunoğlu, Ebru
Keywords: Sosyoloji
Sociology
Turizm
Tourism
İşletme
Business Administration
Deneyimsel turizm
Experiential tourism
Kültürel turizm
Cultural tourism
Marka konumlandırma
Brand positioning
Mutfak turizmi
Culinary tourism
Yöresel mutfak
Local cuisine
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Bu araştırma, Urla'da filizlenen fine-dining markalarının bölgede süregelen değişim sürecinde oynadığı rolü araştırmaktadır. Urla'da yapılan saha çalışması ve uygulama kuramı (practice theory) doğrultusunda sosyal medya üzerinden toplanan verilere dayalı olarak, bu çalışmada, birden fazla markanın markalaşma etkinlikleri bu markaların bölgedeki değişim sürecindeki aracılıkları açısından analiz edilmiştir. Veriler, görsel araçlar kullanılarak odaklanmış etnografi, netnografik gözlem ve katılımcı gözlem yollarıyla toplanmıştır. Elde edilen veriler, belirlenen markaların ilişkide bulunduğu heterojen dinamiklere vurgu yapılarak, öbekleşme kuramına (assemblage theory) dayanan özgün bir yaklaşım ile değerlendirilmiştir. Bulgular, özellikle markalaşma çabalarının yerel bir alanın yeniden konumlandırılmasını nasıl etkilediğine dair yeni görüşler ortaya koyarken, genel olarak mutenalaşmanın (gentrification) ortaya çıkışındaki çetrefilli nedenselliğe de eğilmektedir. Bağımsız bileşenlerin doğrudan veya dolaylı olarak gelişen birbirine bağımlı etkisini vurgulayan bu araştırma, kendi-kendini organize eden mutenalaşmaya dair veriye dayalı bir kuram sunarak mutenalaşma üzerine köksap çalışmaları (rhizomatic studies) için yeni teorik açılımlar sağlamayı hedeflemektedir.
This research aims to investigate the role that newly flourishing gastronomical brands of fine-dining scale play in the ongoing transformation process in Urla, a suburban area within the city of Gzmir, located in Turkey. The diverse communication activities of multiple brands were analyzed considering brands as agents affecting change, based on the fieldwork that conducted in Urla and the netnographic data that retrieved in line with practice theory. Data was collected by the means of focused ethnography, netnographic observation, and participatory observation, through utilizing visual methods. Followingly, data was analyzed using a novel approach based on assemblage theory, with an emphasis on the heterogeneous dynamics that the brands and agents of the area are in a relationship with. Findings on how the branding efforts affect the repositioning of a local area, in particular, enabled a discussion of a new perspective on the changing agencement in the complex emergence of gentrification. Highlighting the interdependent influence of independent agents, this study aims to open up new paths for rhizomatic studies of gentrification by offering a theoretical approach of self-organizing gentrification
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkiYYze0vYsPyPIHzOhfE5YSWUpubj6N0TfuvNPFjE-6V
https://hdl.handle.net/20.500.14365/209
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
209.pdf4.43 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

110
checked on Oct 7, 2024

Download(s)

48
checked on Oct 7, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.