Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/232
Title: Brand hate reasons and the effects of consumers' demographic characteristics
Other Titles: Marka nefretinin nedenleri ve tüketicilerin demografik özelliklerinin etkisi
Authors: Kuleyin, Mehmet Can
Advisors: Tuğrul, Tuğba
Keywords: Marka nefreti
marka nefretinin sebepleri
demografik özellikler
nicel içerik analizi
Pearson ki-kare analizi.
Brand hate
brand hate reasons
demographic characteristics
quantitative content analysis
Pearson's chi-square analysis.
İşletme
Business Administration
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Araştırmacılar marka nefretinin birçok öncüllünü incelemiştir, fakat tüketici özelliklerinin etkileri nispeten daha az ilgi görmüştür ve ayrıca literatür tutarsız sonuçlar vermektedir. Benzer şekilde, Türk tüketiciler arasında demografik özelliklerin marka nefreti üzerindeki etkilerini inceleyen çalışmalar sınırlıdır. Dolayısıyla, bu araştırma, Türk tüketicileri arasında en sık görülen marka nefretinin nedenlerini ve tüketicilerin demografik özelliklerinin etkilerini araştırmaktadır. Toplam 313 kişi çevrimiçi anketi doldurmuştur. Nicel içerik analizi sonuçları, Türk tüketiciler arasında en sık görülen marka nefreti nedeninin ürünle ilgili faktörler olduğunu göstermiştir. Ek olarak, Pearson ki-kare analizi sonuçları, tüketicilerin demografik özellikleri ile farklı marka nefret nedenleri arasında anlamlı bir ilişki olmadığını göstermektedir.
Researchers have examined many antecedents of brand hate; however, the effects of consumer characteristics have received relatively less attention, and also, the literature provides inconsistent results. Similarly, studies examining the effects of demographics on brand hate among Turkish consumers are limited. Thus, this research explores the most frequent reasons of brand hate among Turkish consumers and the effects of consumers' demographic characteristics. A total of 313 people participated in an online survey. Quantitative content analysis results showed that the most frequent brand hate reason among Turkish consumers is product-related factors. In addition, Pearson's chi-square analysis results show no significant associations between the demographic characteristics of consumers and different brand hate reasons.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=r4I1HnmXxFQovUpyAyUmxJ-R0eKbahF2C0Lx5E0BuBHL0o0VSw5rvhZYB14AnrCo
https://hdl.handle.net/20.500.14365/232
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
232.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

208
checked on Aug 19, 2024

Download(s)

176
checked on Aug 19, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.