Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/268
Title: Audience culture and tv series: Netflix as a popular cultural practice
Other Titles: İzleyici kültürü ve tv dizileri: Popüler kültürel bir pratik olarak netflix
Authors: Tay, Begüm
Advisors: Işık, Nuran Erol
Keywords: Sosyoloji
Sociology
İletişim Bilimleri
Communication Sciences
Eleştirel söylem çözümlemesi
Critical discourse analysis
Netflix
Netflix
Televizyon
Television
İzleyici tercihi
Audience preference
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Kitle iletişim araçlarının nihai temsili ve ev ortamının vazgeçilmezi olan televizyon, teknolojinin gelişmesiyle birlikte dijital medya ile buluşmuştur. SVOD platformları ve sosyal medya, günümüz dünyasında farklı kitle iletişim araçları haline gelmiştir. Dijital çağın en yaygın SVOD platformu olan Netflix'in gündelik yaşam pratiklerine ve domestik alana girmesiyle birlikte televizyon izleyicilerinin kullanım kültüründe değişimler meydana gelmiştir. Bu araştırmanın amacı, Netflix kullanım kültürünün günlük yaşamdaki temsilini, Netflix ile değişen televizyon kullanım kültürünü ve geçmişten günümüze televizyonun domestik alandaki konumunu incelenerek izleyici çalışmaları izleyici çalışmaları literatüründeki dijital medya yaklaşımlarına katkıda bulunmaktır. Keşfedici ve nitel bir araştırma olan bu çalışmada, yarı yapılandırılmış derinlemesine mülakat tekniği ile 14 katılımcı ile görüşülmüştür. İzleyicinin Netflix ve televizyon ilişkisine olan bağlılığını anlamak için veri analizinde eleştirel söylem analizi yöntemi kullanılmıştır.
With the development of technology, television, which is the ultimate representation of mass media and indispensable for the domestic place, has converged the digital media age. SVOD platforms and social media have become different mediums of mass communication in the contemporary world. With the entrance of Netflix, the most common SVOD platform of the digital age, into daily life and domestic space, changes have occurred in the television culture of use by its audiences. The aim of this research is to contribute to digital media approaches in the audience studies literature by examining the representation of Netflix culture of use in daily life, the changing television culture of use with Netflix, and the current position of television in the domestic space from an audiences' point of view. This exploratory and qualitative study collected data from 14 participants by semi-structured in-depth interview technique. The critical discourse analysis method was used in data analysis to understand the audience's engagement with Netflix and television relationships.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkksZ-IlIiBCMQM5p_QXNECdAZrZY7ZuGx0Y6LnH-bEmD
https://hdl.handle.net/20.500.14365/268
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
02680.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

870
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

470
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.