Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/328
Title: The effect of fear appeal message with self and family concerns on attitude toward advertising
Other Titles: Korku çekiciliği odaklı öz ve ailevi kaygı içeren mesaj tasarımının reklama yönelik tutum üzerine etkisi
Authors: Göküş, Büşra
Advisors: Uzunoğlu, Ebru
Türkel, Selin
Keywords: Halkla İlişkiler
Public Relations
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Korku çekiciliği küreselleşen yeni dünya ile birlikte reklamlardan sağlığa kadar birçok alanda önemli bir stratejik araç haline gelmiştir. Özellikle günümüzde korku çekiciliği sağlığa yönelik olumlu davranışların geliştirilmesi amacıyla mesaj içeriklerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Ancak korku çekiciliğini temel alan bir mesajda hedef kitle üzerinde aktif bir tutum veya duygusal tepki yaratabilmek önemli bir rol oynamaktadır. Bu araştırma kapsamında fonksiyonel tıp iletişiminde öz ve ailevi kaygı mesaj içeriklerine maruz kalmanın mesaja yönelik tutum ve birden fazla korku duygusu üzerindeki etkilerinin ölçülmesini deneysel bir çalışma ile ortaya koyabilmek amaçlanmıştır. Bu amacı gerçekleştirmek için uyaranları tasarlamadan önce ön görüşmeleri ve projektif yöntemleri içeren ön testler yapılmıştır. Bu testlerden elde edilen içgörülere göre uyaranlara son hali verilmiş ve araştırmanın deneysel araştırma aşamasında mesaj içeriklerine yönelik tutum ve korku duygularını çeşitli ölçekler ve anlamsal ağ analizi ile ortaya koyan bir anket çalışması yürütülmüştür. Son olarak, bu deneysel araştırma ile korku çekiciliğinde ilginç ve dikkat çekici mesajlara yer vermenin hedef kitle üzerinde mesaja yönelik daha olumlu duygular ve tutumlar yarattığı ortaya konmuştur.
With the globalizing world, a fear appeal has become an important strategy in many areas, from advertisements to health. Especially today, the fear appeal is widely used in message content to develop positive behaviors towards health. However, in a message based on fear appeal, being able to create an attitude or emotional reaction in the target audience plays an important role. Within the scope of this research, it was aimed to measure the effects of exposure to self and family-concern message contents on the attitude towards the message and fear feelings in functional medicine communication with an experimental study. To achieve this aim, pre-tests including pre-interviews and projective methods were conducted before designing the stimuli. The stimuli were finalized according to the insights obtained from these tests and a questionnaire study was conducted to reveal the attitudes and fear feelings towards the message contents with various scales and semantic network analysis in the experimental research phase. Finally, with this experimental research, it has been revealed that including interesting and remarkable messages in fear appeal creates more positive emotions and attitudes towards the message of the target audience.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kScA8XnrRb0WogX-qPGFkijchy94gZTzrCSfjhJ-pUQM7wHBSyx_m1IOisnusv1F
https://hdl.handle.net/20.500.14365/328
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
2383.pdf7.24 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

90
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

20
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.