Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/344
Title: Exploring the link between object relations, narcissism, cyber bullying, and cyber victimization among university students
Other Titles: Üniversite öğrencilerinin nesne ilişkileri, narsisiszm, siber zorbalık ve siber mağduriyet düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi
Authors: Mestci, Sevgi
Advisors: Şen, Aylin Koçak
Keywords: Psikoloji
Psychology
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Bu çalışmada nesne ilişkileri ve narsisizmin, siber zorbalık ve siber kurban olma üzerindeki rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemi yaşları 18-25 aralığında olan 393 (M = 22.13, SD = 1.81) (272 kadın, 121 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada Bell Nesne İlişkileri ve Gerçeği Değerlendirme Testi BNİGD (Bell, 1995; Uluç et al., 2015), Patolojik Narsisizm Envanteri PNE ve Revize Edilmiş Siber Zorbalık Envanteri-II (Topçu ve Erdur-Barker, 2018) kullanılmıştır. Ölçeklerinin online formları kullanılmış datalar online olarak sosyal medya aracılığı ile toplanmıştır. Analizlerde aşamalı regresyon kullanılmıştır. Analizlerde nesne ilişkileri, kırılgan narsisizm ve güvensiz bağlanma hem siber zorbalığın hem de siber kurban olmanın yordayıcıları olarak bulunmuştur. Ek analiz olarak bazı sosyodemografik değişkenler analizlere dahil edilmiş, aile durumu, günlük internet kullanımı, önceki zorbalık ve mağduriyet deneyimlerinin de siber zorbalık ve siber mağdur olma üzerinde anlamlı yordayıcı etkisi olduğu bulunmuştur. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.
The present study aimed to investigate the role of object relations, and narcissism, on cyber bullying, and cyber victimization. The sample consisted of 393 university students (272 females, 121 males) aged between 18 and 25 (M = 22.13, SD = 1.81). Online form of Bell Object Relations and Reality Testing Inventory BORRTI (Bell, 1995; Uluç et al., 2015), Pathological Narcissism Inventory PNI (Pincus et al., 2009; Şen and Barışkın, 2019), and The Second Revision of the Revised Cyber Bullying Inventory RCBI-II (Topçu and Erdur-Baker, 2018) were used. The data collected online via social media means. Stepwise linear regression was used to analyze the stated relations. The results of the stepwise regression analyses showed that both cyber bullying and cyber victimization were predicted by object relations, insecure attachment, narcissistic vulnerability. Additional analysis showed that parental status, daily internet usage, previous bullying status, and previous victimization status were also significant predictors of cyber bullying and victimization. Findings were discussed in the light of literature.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92QuY8bpTKcg9ziiJrqiHOte4oTWUMNZRKu-0S0HoNLR1f
https://hdl.handle.net/20.500.14365/344
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
2542.pdf2.92 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

156
checked on Jul 15, 2024

Download(s)

72
checked on Jul 15, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.