Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/403
Title: | Digital capsule collection design for a video game to close the gap between physical and digital fashion | Other Titles: | Fiziksel ve dijital modayı yakınlaştırmak için bir video oyununa kapsül koleksiyon tasarlanması | Authors: | Şahin, Ece | Advisors: | Gündoğan, Arzu Vuruşkan | Keywords: | Güzel Sanatlar Fine Arts |
Publisher: | İzmir Ekonomi Üniversitesi | Abstract: | Bugün moda endüstrisindeki en büyük değişimi dijitalleşme oluşturmaktadır. Özellikle metaverse kavramının oluşumu ile birlikte, dijital moda lüks markalar arasında daha popüler hale gelmiştir. Buna ek olarak, moda ve oyun endüstrisinin yolları moda öğeleri açısından kesişmektedir. Moda öğeleri, oyun endüstrisi için yeni bir içerik olmamakla birlikte, oyun içi kozmetikler, lüks markaların pazarlama stratejileri arasında yer alarak, oldukça popüler hale gelmektedir. Ancak oyun içi kozmetikler ve gerçek hayattaki moda öğeleri malzeme kullanımı ve tarz bakımından birbirlerinden ayrışmaktadır. Bu durum, fiziksel ve dijital moda arasında bir boşluğun oluşmasına yol açmaktadır. Oluşan bu boşluk özellikle video oyunu oynayan kişileri etkilemektedir. Video oyunlarındaki modanın ulaşılabilirliği ve esnekliği sebebiyle dijital moda kendini kolaylıkla fiziksel modadan ayrıştırabilmektedir. Aradaki bu boşluğu doldurmak amacıyla, bu çalışmada "League of Legends" adlı bir oyuna kapsül koleksiyon tasarlanmıştır. Tasarım süreci öncesinde, araştırma yöntemi olarak kullanılan ankete 100 kişi katılmıştır. Katılımcılardan gelen veriler toplandıktan sonra sonuçlar değerlendirilmiş ve "League of Legends" oyunu örnek olarak seçilmiştir. Tasarım sürecinde tüm veriler toplandıktan sonra ilham kaynağı oluşturması amacıyla bir ilham panosu tasarlanmıştır. Daha sonra seçilen karakterler için biri dijital diğeri fiziksel olmak üzere üç çift tasarım yapılmıştır. Bu tasarımlar doğrultusunda, dijital ve fiziksel moda arasındaki farka dikkat çekilmiştir. Today's biggest change is digitalization in the fashion industry. After the launch of the metaverse, digital fashion became more popular among luxury brands. In addition to that, the gaming and fashion industry's paths crossed thanks to the fashion items. Although fashion garments in the game industry are not a new thing, due to the high fashion brands' attention, it has become more popular than ever. However, in-game cosmetics and real-life fashion garments are quite different in terms of material and style. So, there is a gap between digital fashion and physical fashion. This gap is even more visible for the video game players. Due to video game fashion's flexibility and accessibility, digital fashion easily can differentiate itself from the physical fashion. For the research method, a survey was conducted with the participation of 100 people. The results are collected through online channels. After collecting data from the participants, the data was reviewed and a sample game was chosen. In addition to that, after gathering all of the information a mood board was designed for inspiration. In this thesis, in order to close the gap between digital and physical fashion, a capsule collection was designed for the game called "League of Legends". Moreover, three pairs of the design were prepared according to the chosen characters. Each pair has both digital and physical versions of it. So that, with the similarities of the designs, the gap can be closed between digital and physical fashion. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=RsTBl6RWK25OBMIKtIgYYU444gT8D_EN-Zj5UxbaN8qfuFj60L6dFHtlbuzUR9Zm https://hdl.handle.net/20.500.14365/403 |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
3053-753330.pdf | 5.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
310
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
184
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.