Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.14365/407
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Varinlioğlu, Güzden | - |
dc.contributor.author | Özger, Nermin Sena | - |
dc.date.accessioned | 2023-06-16T12:33:33Z | - |
dc.date.available | 2023-06-16T12:33:33Z | - |
dc.date.issued | 2019 | - |
dc.identifier.uri | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=npGs9H39x7G6401x51yqpPiyW0JjjrCzrlTohvuZMDCL1MSBPSctLBxYWS_HrOmm | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.14365/407 | - |
dc.description.abstract | Bu tez, dalış deneyimi tasarımını geliştirmek için kuşatıcı bir ortam olan sualtı ile psikolojik yenilenme arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Bu bağlamda su altı ortamı inşa edilmiş, çevre ve dalışın etkilerini psikolojik yenilenme araçları ile ölçme yöntemleri uygulanmıştır. Bunun için bir yapay sualtı ortamı yaratılmıştır. Testler, inşa edilmiş bu sualtı alanının ve doğal olarak boş bir alanı deneyimlemenin arasındaki farkları ölçer. Sonuçlar, tasarlanan alana dalışın psikolojik yenilenme üzerinde daha olumlu bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda ve araştırma sorularına da dayanarak, bu çalışma arttırılmış gerçeklikle birleştirilmiş bir dalış maskesinin tasarımı için ilk tasarım önerisini sunar. | en_US |
dc.description.abstract | This thesis investigates the relationship between diving, underwater as an immersive environment, psychological restoration for enhancing the diving experience from a designerly perspective. In this context, it applies the tools for measuring the impacts of underwater ambiance, built environment and immersion on the diver through psychological restorativeness tools. An underwater ambiance has been created in shallow water. The tests measure the differences between experiencing a built underwater area and a naturally vacant area. The results show that diving into the designed area has a more positive effect on psychological restoration. Based on these results, and regarding the research questions, this study provides an initial design proposal for an augmented reality embedded diving mask design. | en_US |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | İzmir Ekonomi Üniversitesi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Endüstri Ürünleri Tasarımı | en_US |
dc.subject | Industrial Design | en_US |
dc.subject | Psikoloji | en_US |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.subject | Dalma | en_US |
dc.subject | Diving | en_US |
dc.subject | Maskeler | en_US |
dc.subject | Masks | en_US |
dc.subject | Su altı | en_US |
dc.subject | Underwater | en_US |
dc.subject | Su altı dalış turizmi | en_US |
dc.subject | Underwater diving tourism | en_US |
dc.subject | Tasarım | en_US |
dc.subject | Design | en_US |
dc.subject | Testler | en_US |
dc.subject | Tests | en_US |
dc.subject | Ölçme araçları | en_US |
dc.subject | Measurement tools | en_US |
dc.title | Augmenting underwater experience: Design of a diving mask | en_US |
dc.title.alternative | Sualtı deneyimini arttırmak: Dalış maskesi tasarımı | en_US |
dc.type | Master Thesis | en_US |
dc.department | İEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Tasarım Çalışmaları Ana Bilim Dalı | en_US |
dc.identifier.startpage | 1 | en_US |
dc.identifier.endpage | 84 | en_US |
dc.institutionauthor | Özger, Nermin Sena | - |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |
dc.identifier.yoktezid | 596040 | en_US |
item.grantfulltext | open | - |
item.openairetype | Master Thesis | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.fulltext | With Fulltext | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
Appears in Collections: | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
3096-596040.pdf | 2.54 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
112
checked on Nov 18, 2024
Download(s)
70
checked on Nov 18, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.