Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/421
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDemirbaş, Özgen Osman-
dc.contributor.authorCeylan, Dilan Bahar-
dc.date.accessioned2023-06-16T12:33:36Z-
dc.date.available2023-06-16T12:33:36Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=tqUiYt63sTQLTpozMJ92Qj5jkrKzAsmNwVR0dojMhw3Hoe1pG_qHfTSbNPHnO3iN-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14365/421-
dc.description.abstractİçmimarlık disiplini büyük ölçüde kullanıcının deneyimine dayanır. İç mekân tasarımı, yalnızca güvenli, konforlu ve işlevsel bir yaşam ortamı sağlamak değil aynı zamanda içmimari disiplini için çok kritik bir konu olan deneyim faktörü için de çok önemlidir. Bu doğrultuda gelişen dijital teknolojiler içmimarlar için yeni alternatifler sunmaktadır. Bu araştırmanın amacı, kullanıcıların malzeme deneyimiyle ilgili artırılmış gerçeklik uygulamaları açısından tutumlarını araştırmaktır. Bu araştırma, Ege İhracatçılar Birliği'nin gerçekleştirdiği Vietnam Sanal Ticaret Heyeti ile gerçekleştirilmiştir. COVID 19 pandemisi ve dünya çapında seyahat kısıtlaması nedeniyle, geçen yıl EIB geleneksel yüz yüze ikili iş görüşmeleri etkinliği yerine sanal bir etkinlik düzenlenmesi kararlaştırılmıştır. Bu kapsamda, Türk mermer firmaları Vietnamlı müşterilerle dijital platformda buluşmuş, ürünlerini bu durum için özel olarak tasarlanmış sanal bir fuar yazılımı aracılığıyla tanıtmışlardır. Bu bağlamda, araştırılan çalışma için 15 katılımcıya ulaşılmıştır. Araştırmanın modeli, açık uçlu sorularla mülakat ve gözlem metoduna dayanan nitel bir yöntem olarak tasarlanmıştır. Toplanan verilerin analizi için fenomenolojik analiz kullanılmıştır. Artırılmış gerçekliğin içmimari/tasarımda yeni fırsatlar sunmasına rağmen, algılanan gerçeklik ve deneyim göz önüne alındığında mevcut teknolojiler bağlamında hala etkisiz olduğunu göstermektedir.en_US
dc.description.abstractInterior architecture/design practice highly relies on the experience of the user. Interior architects/designers are designing interiors not only to provide a safe, comfortable and functional living environment but also interiors that provide a unique experience is very crucial in the practice of interior architecture/design. In that sense, emerging digital technologies are offering new alternatives. This study aims to investigate the attitudes of the users in the means of Augmented Reality (AR) applications in relation with material experience. This research has been conducted through the augmented reality application of the Virtual Stone Business-to-Business Event of the Aegean Exporters's Association (Ege İhracatçılar Birliği, EIB). Because of the Covid 19 pandemic and travel limitation all around the world, last year EIB has decided to conduct a Virtual Stone Business-to-Business Event instead of a traditional face-to-face event. In this scope, Turkish marble companies meet Vietnamese clients on a digital platform and promote their product through a virtual fair software that was specifically designed for this case. In this context, 15 participants have been reached for the research study. The model of the research has been designed as a qualitative method in which there are observations and interviews with open-ended questions. Phenomenological analysis has been used for the analysis of the collected data. It shows that although augmented reality offers new opportunities in interior architecture/design, it is still ineffective in the context of existing technologies, considering the perceived reality and experience.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİzmir Ekonomi Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectİç Mimari ve Dekorasyonen_US
dc.subjectInterior Design and Decorationen_US
dc.titleMaterial experience through augmented reality in interior architecture/design practice: Virtual stone business-to-business event as a case studyen_US
dc.title.alternativeİçmimari pratikte artırılmış gerçeklik ile materyal deneyimi: Vaka çalışması olarak doğaltaş sanal ikili iş görüşmeleri etkinliğien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentİEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Tasarım Çalışmaları Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage119en_US
dc.institutionauthorCeylan, Dilan Bahar-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid697615en_US
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
item.cerifentitytypePublications-
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File SizeFormat 
3251-697615.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

264
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

158
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.