Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/438
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorHasırcı, Deniz-
dc.contributor.authorKan, Didem-
dc.date.accessioned2023-06-16T12:33:40Z-
dc.date.available2023-06-16T12:33:40Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UPP_Zu9isEmWGFXFCBYasXjXJMv8p2z1lAMTaFdqNFUFSncPGIWArNN6CJh7u1jN-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14365/438-
dc.description.abstractBu çalışma, üniversite kütüphanelerinde gün ışığının ve gün ışığının kullanıcı memnuniyeti üzerindeki etkisinin derinlemesine araştırılmasını amaçlamaktadır. Kullanıcıların kütüphane mekanına olan tepkilerini gün ışığını da vurgulayarak sınamakta ve özellikle kullanıcı merkezli üniversite kütüphanelerinde gün ışığı tasarımının etkilerini tartışmayı amaçlamaktadır. Çalışma, gün ışığının kullanıcı tercihine ve memnuniyetine olan etkisine odaklanmaktadır. Gün ışığının üniversite kütüphane kullanıcılarına etkileri çevresel psikolojinin dört temel bileşeni olan; mahremiyet, kişisel alan, korunan alan ve kalabalık duygusu kavramları ile ilişkilendirilerek ölçülmüştür. Üniversite kütüphanelerinin seçilme sebebi, halk kütüphanelerine göre daha fazla öğrenci merkezli olmaları ve sınav dönemlerinde farklı kullanım alanlarına cevap vermesidir. Bu çalışmada Dundee Üniversitesi Ana kütüphanesi, hali hazırda sınırlı gün ışığı alabilen bir mekan olması sebebiyle örnek çalışma olarak seçilmiştir. Gözlemler ve bu kütüphanedeki kullanıcılarla yapılan anketler bu çalışmanın enstrumanlarıdır. İstatistiki değerler hesaplanmış, üniversite kütüphaneleri için tasarım önerileri sunulmuş ve gelecekte yapılması olası aktiviteler önerilmiştir. Mekandaki gün ışığı miktarının ölçülmesinde heliodon cihazı, yapay gökyüzü, ışık ölçer ve maket kullanılmıştır. Bununla birlikte bu çalışmanın bir sonucu olarak, öğrencilerin üniversite kütüphanelerini tüm yönleri ile kullanmaya teşvik edici kaliteli mekanlar kazanmak için, üniversite kütüphaneleri tasarlanırken gün ışığı ve çevresel psikolojinin dört temel bileşeni arasındaki ilişkinin göz önüne alınması gerektiği bulunmuş olup bunun üniversite eğitimine katkı potansiyeline sahip olduğuna inanılmaktadır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to carry out a thorough investigation on daylighting in university libraries and their influences on users? satisfaction. This study examines users? reactions to the library space with emphasis on the effects of daylight and aims to discuss the effects of daylighting design especially in user-centered university libraries. The study focuses on the influences of daylighting on user?s preference and satisfaction. The effects of daylighting on university library users are measured in relation to the 4 processes of environmental psychology, namely, privacy, personal space, territoriality, and crowding. University libraries were chosen, as they are more student-centred and has different type of use during exam periods according to public libraries. In this study, the Main Library of Dundee University (Dundee, Scotland) was chosen as a case study because of receiving the already limited daylight of Dundee effectively into space. As instruments, observations and questionnaires with the library users in this library were used, the statistical values were calculated and potential future activities and design suggestions for designing the university libraries were recommended. The heliodon, artificial sky, lightmeter and physical model were used to measure the amount of daylight in the space. It was found that the relationship between daylight and the 4 processes of environmental psychology should be considered when designing the university libraries to achieve quality spaces that encourage students to make use of libraries to their full extent. It is believed that, this has the potential to support university education.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİzmir Ekonomi Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectGün ışığıen_US
dc.subjectkullanıcı memnuniyetien_US
dc.subjectüniversite kütüphane mekanıen_US
dc.subjectçevresel psikolojinin dört temel bileşeni.en_US
dc.subjectDaylighten_US
dc.subjectusers? satisfactionen_US
dc.subjectuniversity library spaceen_US
dc.subject4 processes of environmental psychology.en_US
dc.subjectBilgi ve Belge Yönetimien_US
dc.subjectInformation and Records Managementen_US
dc.subjectMimarlıken_US
dc.subjectArchitectureen_US
dc.subjectPsikolojien_US
dc.subjectPsychologyen_US
dc.subjectGün ışığıen_US
dc.subjectDaylighten_US
dc.subjectKullanıcı tatminien_US
dc.subjectUser satisfactionen_US
dc.subjectÇevresel etkien_US
dc.subjectEnvironmental impacten_US
dc.subjectÜniversite kütüphanelerien_US
dc.subjectUniversity librariesen_US
dc.titleDaylighting concepts for university libraries and their influences on users' satisfaction [Master Thesis]en_US
dc.title.alternativeÜniversite kütüphaneleri için günışığı kavramları ve kullanıcı memnuniyetine etkileri [Master Thesis]en_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentİEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsüen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage182en_US
dc.institutionauthorKan, Didem-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid235634en_US
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File SizeFormat 
3432-235634.pdf12.09 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

100
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

28
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.