Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/438
Title: Daylighting concepts for university libraries and their influences on users' satisfaction [Master Thesis]
Other Titles: Üniversite kütüphaneleri için günışığı kavramları ve kullanıcı memnuniyetine etkileri [Master Thesis]
Authors: Kan, Didem
Advisors: Hasırcı, Deniz
Keywords: Gün ışığı
kullanıcı memnuniyeti
üniversite kütüphane mekanı
çevresel psikolojinin dört temel bileşeni.
Daylight
users? satisfaction
university library space
4 processes of environmental psychology.
Bilgi ve Belge Yönetimi
Information and Records Management
Mimarlık
Architecture
Psikoloji
Psychology
Gün ışığı
Daylight
Kullanıcı tatmini
User satisfaction
Çevresel etki
Environmental impact
Üniversite kütüphaneleri
University libraries
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Bu çalışma, üniversite kütüphanelerinde gün ışığının ve gün ışığının kullanıcı memnuniyeti üzerindeki etkisinin derinlemesine araştırılmasını amaçlamaktadır. Kullanıcıların kütüphane mekanına olan tepkilerini gün ışığını da vurgulayarak sınamakta ve özellikle kullanıcı merkezli üniversite kütüphanelerinde gün ışığı tasarımının etkilerini tartışmayı amaçlamaktadır. Çalışma, gün ışığının kullanıcı tercihine ve memnuniyetine olan etkisine odaklanmaktadır. Gün ışığının üniversite kütüphane kullanıcılarına etkileri çevresel psikolojinin dört temel bileşeni olan; mahremiyet, kişisel alan, korunan alan ve kalabalık duygusu kavramları ile ilişkilendirilerek ölçülmüştür. Üniversite kütüphanelerinin seçilme sebebi, halk kütüphanelerine göre daha fazla öğrenci merkezli olmaları ve sınav dönemlerinde farklı kullanım alanlarına cevap vermesidir. Bu çalışmada Dundee Üniversitesi Ana kütüphanesi, hali hazırda sınırlı gün ışığı alabilen bir mekan olması sebebiyle örnek çalışma olarak seçilmiştir. Gözlemler ve bu kütüphanedeki kullanıcılarla yapılan anketler bu çalışmanın enstrumanlarıdır. İstatistiki değerler hesaplanmış, üniversite kütüphaneleri için tasarım önerileri sunulmuş ve gelecekte yapılması olası aktiviteler önerilmiştir. Mekandaki gün ışığı miktarının ölçülmesinde heliodon cihazı, yapay gökyüzü, ışık ölçer ve maket kullanılmıştır. Bununla birlikte bu çalışmanın bir sonucu olarak, öğrencilerin üniversite kütüphanelerini tüm yönleri ile kullanmaya teşvik edici kaliteli mekanlar kazanmak için, üniversite kütüphaneleri tasarlanırken gün ışığı ve çevresel psikolojinin dört temel bileşeni arasındaki ilişkinin göz önüne alınması gerektiği bulunmuş olup bunun üniversite eğitimine katkı potansiyeline sahip olduğuna inanılmaktadır.
The aim of this study is to carry out a thorough investigation on daylighting in university libraries and their influences on users? satisfaction. This study examines users? reactions to the library space with emphasis on the effects of daylight and aims to discuss the effects of daylighting design especially in user-centered university libraries. The study focuses on the influences of daylighting on user?s preference and satisfaction. The effects of daylighting on university library users are measured in relation to the 4 processes of environmental psychology, namely, privacy, personal space, territoriality, and crowding. University libraries were chosen, as they are more student-centred and has different type of use during exam periods according to public libraries. In this study, the Main Library of Dundee University (Dundee, Scotland) was chosen as a case study because of receiving the already limited daylight of Dundee effectively into space. As instruments, observations and questionnaires with the library users in this library were used, the statistical values were calculated and potential future activities and design suggestions for designing the university libraries were recommended. The heliodon, artificial sky, lightmeter and physical model were used to measure the amount of daylight in the space. It was found that the relationship between daylight and the 4 processes of environmental psychology should be considered when designing the university libraries to achieve quality spaces that encourage students to make use of libraries to their full extent. It is believed that, this has the potential to support university education.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=UPP_Zu9isEmWGFXFCBYasXjXJMv8p2z1lAMTaFdqNFUFSncPGIWArNN6CJh7u1jN
https://hdl.handle.net/20.500.14365/438
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
3432-235634.pdf12.09 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

106
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

28
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.