Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/454
Title: Articulation of conservatism in Turkish television advertisements
Other Titles: Muhafazakarlığın Türk televizyon reklamlarına eklemlenmesi
Authors: Şentürk, Esin
Advisors: Kaptan, Yeşim
Keywords: Reklamcılık
Advertising
İletişim Bilimleri
Communication Sciences
Eleştirel söylem çözümlemesi
Critical discourse analysis
Gösterge bilim
Semiotics
Muhafazakarlık
Conservatism
Reklamlar
Advertisements
Söylem
Discourse
Televizyon reklamları
Television advertisements
İmaj
Image
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Muhafazakarlığı bir tutum ve düşünüş şekli olarak kavramsallaştıran bu çalışmanın amacı, kültürel muhafazakarlığın ideolojik bir medya formu olarak, belirtilen televizyon reklamlarına eklemlenmesini incelemektir. Metin içinde gizlenmiş olan sembolleri ortaya çıkarmak adına, Arçelik ve Turkcell markalarının reklamları, eleştirel söylem analizi ve göstergebilimsel analiz yöntemleri ile incelenmiştir. Tezde, yapısalcı bir temsil anlayışı ile analiz edilen sonuçlar, kültürel muhafazakarlığın reklamlara eklemlenmesi hakkında önemli içgörüler sunmaktadır. Muhafazakar değerlerin söylem ve imajlarının, reklamlara, dominant kültürel kodlar ve referanslar aracılığı ile eklemlendiği görülmüştür.
This thesis analyzes the articulation of cultural conservatism into designated television advertisements by conceptualizing conservatism as a stance or attitude, rather than a political program, and by focusing cultural dimension of conservatism over advertisements as ideological media forms. In order to reveal the implicit symbols and values within the text, semiotic analysis and critical discourse analysis will be conducted on the advertisements of Arçelik and Turkcell brands. The results give insights about articulation of cultural conservatism into advertisements through the analysis of conservative themes with constructivist representation approach. It is revealed that the discourses and images of the conservative values are articulated in the advertisements with dominant cultural codes and references.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vVNzTGHHhjH-u3WMToxQ-jM8W1-zCfddjjm4cY3fu9wtAv2wRUfhi5f0c2Tv3YIH
https://hdl.handle.net/20.500.14365/454
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
3607.pdf3.73 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

68
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

22
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.