Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/570
Title: Analysis of factors influencing consumer decision making and chocie: With a comparative study in different product classes
Other Titles: Türketici karar süreci ve seçimini etkileyen etkelerin analizi: Farklı ürün gruplarında karşılaştırmalı bir çalışma ile
Authors: Demirbağ Kaplan, Melike
Advisors: Baltacıoğlu, Tunçdan
Keywords: Tüketici Davranışı
Karar Verme
Seçim
Marka
Çoklu-Özellik Modelleri
Consumer Behavior
Decision Making
Choice
Brand
Multi- Attribute Models
İşletme
Business Administration
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: ÖZET Tüketici Karar Süreci ve Seçimini Etkileyen Etkenlerin Analizi: Farklı Ürün,4 Gruplarında Karşılaştırmalı Bir Çalışma İle Kaplan, Melike Demirbağ İşletme Yüksek Lisans, İşletme Yönetimi Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Tunçdan BALTACIOĞLU Ocak 2005,220 sayfa Bu tez, müşteri seçimlerini etkileyen faktörlere ve dolayısıyla seçimi çevreleyen tüm karar sürecine eğilmektedir. Çalışma, yazında incelenen çeşitli faktörlerin seçim üzerindeki etkinliğini araştırmakta ve bu etkinliklerdeki benzerlik ya da farklılıkları ortaya koymaya odaklanmaktadır. Tüketici seçimlerini ve altında yatan etkenleri daha derinlemesine anlayabilmek için, farklı ürün tipleri ve grupları üzerinde karşılaştırmalı bir araştırma yapılmıştır. Tüketici seçimleri hakkında niceliksel bilgi vermesi amacıyla yapılan bu araştırma, 186 denek üzerinde gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar, bazı faktörlerin tüketici seçimleri üzerinde daha etkin olduğunu göstermekte olup bu farklılıkların nedenleri çalışmada incelenmektedir.
ABSTRACT Analysis of Factors Influencing Consumer Decision Making and Choice: With A Comparative Study in Different Product Classes Kaplan, Melike Demirbağ MBA, Department of Business Administration Supervisor: Prof. Dr. Tunçdan B ALTACIO?LU January 2005, 220 pages This thesis focuses on the factors influencing consumer choice, and hence the whole decision process surrounding choice. It explores the effectiveness of various factors on consumer choice proposed in the literature, and attempts to investigate possible differences or similarities between the effectiveness of these factors. To be able to get a deep understanding of consumer choice and its underlying factors, the research in this study has been aimed to look at different product types and classes. The research was conducted with 186 respondents to give some qualitative reasoning about consumer choice. The results show that some factors are much more effective on consumer choice and the basis for this difference of effectiveness is presented in the study.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=pPKKNi4sz1aRaVz8gj3jxC3ErMepUvr7LHM3zNf4PDxLdseGM4DHcOe8H0ylm1hO
https://hdl.handle.net/20.500.14365/570
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
570.pdf8.54 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

68
checked on Aug 19, 2024

Download(s)

16
checked on Aug 19, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.