Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/634
Title: The impact of advertisements on consumer perception of brand personality: An analysis of Apple and Samsung smartphone advertisements
Other Titles: Reklamların marka kişiliği algısı üzerindeki etkileri: Samsung ve Apple akıllı telefon reklamları üzerine bir araştırma
Authors: Erdoğan, Emircan
Advisors: Kip, Sema Mişçi
Keywords: marka
marka kişiliği
reklamcılık
Apple
Samsung
brand
brand personality
advertising
Apple
Samsung
Reklamcılık
Advertising
İşletme
Business Administration
Kimlik
Identity
Marka
Brand
Marka kimliği
Brabd identity
Marka kişiliği
Brand personality
Reklam çözümlemesi
Advertisement analysis
Reklamlar
Advertisements
Telefon
Telephone
Telekomünikasyon endüstrisi
Telecommunication industry
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Marka kişiliği, markaların konumlandırma ve farklılaşma süreçlerinde kullanılan etkili bir bileşendir. Çalışmanın uygulama kısmında Geuens, Weijters ve De Wulf (2009) tarafından geliştirilen marka kişiliği ölçeği marka kişiliklerini ölçmek amacıyla Apple ve Samsung markalarına uygulanmıştır. Katılımcıların büyük bölümü teknolojiyi takip eden genç kitle tarafından oluşturulmaktadır. Yapılan analizlere göre Samsung ve Apple'ın 2014 yılı akıllı telefon televizyon reklamlarından algılanan marka kişilikleri arasında önemli fark olduğu gözlemlenmiştir. Sonuçlara göre Samsung ve Apple'ın reklamlarının algılanan marka kişiliklerini etkilediği saptanmıştır.
Brand personality is one of the most influential aspects of differentiation and positioning for brands. This study uses a survey analysis that is based on the new brand personality scale developed by Geuens, Weijters and De Wulf (2009) to measure Samsung and Apple's brand personalities through advertisements. The sample of the study was defined as young people who are assumed to be keeping up with the latest developments of technology. The analysis of the data collected revealed that there is a significant difference between perceived brand personalities of 2014 smartphone TV ads of Apple and Samsung. According to the results, advertisements influence perceived brand personalities of Samsung and Apple.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sY7m19PfcL6F1NUw-cr80BXegDhC_esfeGVoBhuNYOBkW3nSPOlmDcUgAexyesfI
https://hdl.handle.net/20.500.14365/634
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
3961-381917.pdf891.59 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

1,354
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

722
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.