Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/635
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKaptan, Yeşim-
dc.contributor.authorYapıcıoğlu, Yeliz-
dc.date.accessioned2023-06-16T12:38:48Z-
dc.date.available2023-06-16T12:38:48Z-
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=sY7m19PfcL6F1NUw-cr80OwItEEKFtTyvGF4CoyMZ9C6J_zpSNtK-Ll-s2F9REut-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.14365/635-
dc.description.abstractBu tez global marka reklamlarının küreyelleşmeyi strateji olarak nasıl kullandıklarını ve Türk kültürü içerisinde tüketim modellerini nasıl etkilediğini analiz etmektedir. Ana tema olan küreyereselleşmeye odaklanarak, 3 global marka olan Lays, Vodafone ve Coca Cola'nın reklamlarını araştrmaktır. Yukarıda geçen global markaların reklamlarında kullandıkları küyereselleşmeyi anlayabilmek için 3 farklı araştırma metodu uygulanmıştır. İlk olarak, bilgi veren kişiler reklam içerisinde küreyerelin etkinliğini ve tüketim pratikleri üzerindeki etkisini tartışmışlardır. Üçüncü olarak, 310 kişiye uygulanan anket, global markaların glocal reklamlarını nasıl yorumladıklarını, algıladıklarını ve yerel markaların yerine niçin küresel markaları tercih etiklerini ortaya koymaktadır. Derinlemesine mülakat yöntemi ve ankette tüketicilerin bakış açıları ve yorumları ile ilgili benzer sonuçlar çıkmıştır. Tezde, küyerel reklamların insanların tüketim tercihlerini etkilemede önemli rolü olup olmadığı tartışılmıştır. Buna rağmen, pazar içerisinde küresel markaların ekonomik güçleri baskınlığı insanların tercihleri üzerinde güçlü bir etkiye sahiptirler.en_US
dc.description.abstractThis thesis aims to analyze how glocalization brand advertisements use glocalization as a marketing strategy and how this impacts consumption patterns in Turkish culture. By focusing on glocalization and national culture, as main phenomena, this thesis explores advertisements of three global brands: Lays, Vodafone and Coca Cola. Three different research methods were applied to understand the use of glocalization in advertisements of aforementioned brands. Firstly, through semiotic analysis the thesis explains how Turkish cultural codes are represented in advertisements. Secondly, in-dept interviews were conducted with 10 people about glocal advertisements of global brands. The informants expressed their opinion on the effectiveness of glocalization in advertising and their impact on consumption practices. Thirdly, questionnaires were distributed to 310 people to analyze how people interpret and perceive glocal advertisements of global brands and why they choose these global brands over local brands. The results between in-depth interviews and questionnaires regarding consumers' points of view and their interpretations, were similar. In the thesis, it is argued that glocal advertisements plays a crucial role to manipulate peoples' brand choices. However, due to the economic power of global brands and their dominance,the market globalization has a more powerful impact on consumers preferences.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherİzmir Ekonomi Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectKüreselleşmeen_US
dc.subjectKüyerel reklamlaren_US
dc.subjectKültürel Homojenleşmeen_US
dc.subjectTüketimen_US
dc.subjectYerelliken_US
dc.subjectGlobalizationen_US
dc.subjectGlocal advertisementsen_US
dc.subjectcultural homogenizationen_US
dc.subjectconsumptionen_US
dc.subjectlocalityen_US
dc.subjectReklamcılıken_US
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectKüreselleşmeen_US
dc.subjectGlobalizationen_US
dc.subjectMarkaen_US
dc.subjectBranden_US
dc.subjectReklamcılıken_US
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectTüketici tercihlerien_US
dc.subjectConsumer preferencesen_US
dc.subjectTüketimen_US
dc.subjectConsumptionen_US
dc.subjectTüketim kültürüen_US
dc.subjectConsumption cultureen_US
dc.subjectUluslararası reklamcılıken_US
dc.subjectInternational advertisingen_US
dc.titleGlocalization of consumer culture through global brand advertisementsen_US
dc.title.alternativeGlobal reklamlar aracılığı ile tüketim kültürünün küreselleşmesien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentİEÜ, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Medya Ve İletişim Çalışmaları Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage288en_US
dc.institutionauthorYapıcıoğlu, Yeliz-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid381910en_US
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File SizeFormat 
3962-381910.pdf4.63 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

332
checked on Sep 30, 2024

Download(s)

194
checked on Sep 30, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.