Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.14365/745
Title: Creating visual brand identity in automotive design: A case study on VW models
Other Titles: Otomotiv tasarımında görsel marka kimliği: VW modelleri üzerine bir çalışma
Authors: Dalçam, Tuna
Advisors: Özcan, Ahmet Can
Keywords: Endüstri Ürünleri Tasarımı
Industrial Design
Görsel kimlik
Visual identity
Görsel tasarım
Visual design
Marka
Brand
Marka kimliği
Brabd identity
Marka kişiliği
Brand personality
Otomotiv
Automotive
Otomotiv endüstrisi
Automotive industry
Tasarım
Design
Publisher: İzmir Ekonomi Üniversitesi
Abstract: Otomotiv endüstrisinde, tarih boyunca, ürünlerin fiziksel özellikleri, markanın kişiliğini hem dolaylı hem de direk olarak tanımlayagelmiştir. Son yıllarda gelişen, marka ve tasarım konseptlerinin bir bütün olarak ele alınması ile, bazı markalar diğerlerine göre daha başarılı olmuşlardır. Bununla birlikte, otomobil tasarımı, marka kimliğinin ürünün fiziksel öğeleriyle yansıtılması açısından, tasarım dünyasında güçlü bir konuma sahiptir. Bu koşullar göz önüne alınarak, çalışma, otomobil tasarımında görsel kimlik ve tasarım dili arasındaki ilişkiye odaklanmaktadır. Çalışmaya destek olması açısından üreticilerin, hem birbirinden farklı, aynı zamanda da birbirine benzeyen, tasarım yaklaşımları incelenmiştir. İncelemeyi takiben, Volkswagen Markası'nın Görsel Marka Kimliği'ne olan yaklaşımı, güncel ürün gamının tasarım dili ve bunun VW grubundaki diğer markalar ile olan ilişkisi incelenmiştir.
Throughout the history of the automobile industry, physical characteristics of the very products have signified brand identity, both explicitly and implicitly. With even more comprehension of brand and design as a whole in recent decades, some brands have been inclined to success than the others. In addition, automotive design is one of the strongest fields in design that the reflection of a brand relies on physical attributes of a product. Given the circumstances, this study mainly focuses on the brand identity in the automotive industry and its correlation with design characteristics. Distinctive, yet similar design approaches of the manufacturers have been analysed to support the executed research. Finally, Volkswagen Brand is discussed in further detail in terms of Visual Brand Identity creation; including the current product portfolio's design language, and also its correlation with other Volkswagen Auto Group brands.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=gyLHMouPes-CvnhRcjQsKZ3dj4CDsHDuAGgrYRu1DwaQ5sww6aVXfdvvDWeDQ6XP
https://hdl.handle.net/20.500.14365/745
Appears in Collections:Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
745.pdf19.77 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

72
checked on Nov 18, 2024

Download(s)

18
checked on Nov 18, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.